8 976 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Hjälp med rivningsplan önskas!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Skall skriva en rivningsplan för rivningslovet på den gamla sommarstugan 35 kvm på tomten. Annars "skojhotade" kommunen med åklagare.
Vad skall tas med?
Huset skall eldas mha brandkåren:
- Tvättställ, diskbänk och toalett deponeras returpunkten
- Elen omhändertas innan eldning och deponeras returpunkten
- Kylskåp deponeras returpunkten
- Diskbänk deponeras returpunkten
- All inredning av trä eldas
- Glas/fönster borttages före eldning och deponeras returpunkten
Hur gör man med avloppstammen och vattenledningsrör? Om jag fimpar vattnet så borde det kunna sitta kvar under eldningen eller? Järnskrotet deponeras sedan returpunkten.
- Betonggrund deponeras tippen antar jag?
Någon som har skrivit en rivningsplan och har tips på tillägg/ev. minor det kan bli nedslag på?
Vad skall tas med?
Huset skall eldas mha brandkåren:
- Tvättställ, diskbänk och toalett deponeras returpunkten
- Elen omhändertas innan eldning och deponeras returpunkten
- Kylskåp deponeras returpunkten
- Diskbänk deponeras returpunkten
- All inredning av trä eldas
- Glas/fönster borttages före eldning och deponeras returpunkten
Hur gör man med avloppstammen och vattenledningsrör? Om jag fimpar vattnet så borde det kunna sitta kvar under eldningen eller? Järnskrotet deponeras sedan returpunkten.
- Betonggrund deponeras tippen antar jag?
Någon som har skrivit en rivningsplan och har tips på tillägg/ev. minor det kan bli nedslag på?
Se där Calle, det blev brandkåren iaf. 
Här finns lite inledande info: http://www.samhallsguiden.riksdagen.se/sg-583.asp
Och här är blanketten: http://www.lund.se/upload/Stadsbyggnadskontoret/PDF-filer/Rivningsplan.pdf
Det som är extra känsligt är om det finns miljöfarligt avfall som behöver tas om hand. Kolla med brandkåren hur andra har gjort.
Stänger du av vattnet ute i gatan så bör det problemet vara löst. Avloppet kan du plugga efter insatsstyrkan har gjort sitt och askhögen svalnat. ;D
Å du, blanketten får du fylla i själv.
;D
Här finns lite inledande info: http://www.samhallsguiden.riksdagen.se/sg-583.asp
Och här är blanketten: http://www.lund.se/upload/Stadsbyggnadskontoret/PDF-filer/Rivningsplan.pdf
Det som är extra känsligt är om det finns miljöfarligt avfall som behöver tas om hand. Kolla med brandkåren hur andra har gjort.
Stänger du av vattnet ute i gatan så bör det problemet vara löst. Avloppet kan du plugga efter insatsstyrkan har gjort sitt och askhögen svalnat. ;D
Å du, blanketten får du fylla i själv.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Va finns det ingen som vill fylla i en blankett åt en stackars sate....OK skall försöka fylla i den ändå. Har skrivit en del i mina dar....i synnerhet i bataljer med myndigheter mm. Fick en per mail av en forumist som verkade mycket utförlig! Din verkade också bra! Märkligt att Norrköpings Kommun inte har fler dokument på sin hemsida....nu får de ju massa dumma frågor på telefon också!
Visst blev det en majbrasa....det är totalt 4 hus som skall brännas ned.
Kommer köra över 3 av dem med svärfars grävare som han lånar på jobbet och sedan dra ihop allt till det lite större huset.
Brandkåren ville ha bort tegelpannorna och allt löst. Vattenledningarna mm kunde dock sitta kvar, liksom elen. Detta kan man ta bort sen, det som finns kvar he he!
Visst blev det en majbrasa....det är totalt 4 hus som skall brännas ned.
Kommer köra över 3 av dem med svärfars grävare som han lånar på jobbet och sedan dra ihop allt till det lite större huset.
Brandkåren ville ha bort tegelpannorna och allt löst. Vattenledningarna mm kunde dock sitta kvar, liksom elen. Detta kan man ta bort sen, det som finns kvar he he!
Jag skrev min rivningsplan själv och gick som du igenom hur husen (2 st) skulle rivas och deponeras.
Det jag lade till var en genomgång av miljöfarliga avfall, typ asbest. Detta kontrollerades också i samband med det efterföljande byggsamrådet...
Det jag lade till var en genomgång av miljöfarliga avfall, typ asbest. Detta kontrollerades också i samband med det efterföljande byggsamrådet...
Rivningsplan ??? :
Har aldrig hört talas om.
Har precis skickat in blankett för rivningslov av sjöstuga. Ett litet kryss i rutan för rivningslov, det var allt. Under övriga upplysningar skrev vi yttermåtten på stugan (ska bygga ny) enligt uppmaning av den mycket trevlige tjänstemannen. Vi tänkte putta omkull stugan med traktorn och sen ta fram en tändsticksask......
Har aldrig hört talas om.
Har precis skickat in blankett för rivningslov av sjöstuga. Ett litet kryss i rutan för rivningslov, det var allt. Under övriga upplysningar skrev vi yttermåtten på stugan (ska bygga ny) enligt uppmaning av den mycket trevlige tjänstemannen. Vi tänkte putta omkull stugan med traktorn och sen ta fram en tändsticksask......
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jag hoppas du skojar.....men de är nog olika hårda i olika kommuner!
Fast du och jag bor inte i samma kommun, Jureit, så det KAN ju skilja.
Det var faktiskt en tjänsteman som föreslog att vi skulle dra den rivna stugan åt sidan (vi ska bygga ny) och sedan till vintern dra ut skräpet på isen på sjön och elda upp den där.....
Klicka här för att svara