3 331 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Att tänka på vid val av tomt!?
Undrar om jag kan få hjälp med vad man ska tänka på när man väljer en tomt at bygga på? Med det menar jag, ska man försöka få någon geologisk undersökning gjord innan? Hur den ser ut, lutning....jag är inte så insatt i detta vilket många inte heller verkar vara. Däremot har jag märkt att det snabbt kan dra iväg i pris om det vill sig illa. Så min fråga är därmed; Om jag kan välja mellan ett flertal tomter, vad ska jag titta efter/kolla upp.
Tanken är att bygga ett enplanshus på torpargrund (Älvsbyhus) men vill ha lite på fötterna när jag ska välja tomt så man inte åker dit på 100 000 extra eller nåt bara för att jag valde "fel" tomt.
Tanken är att bygga ett enplanshus på torpargrund (Älvsbyhus) men vill ha lite på fötterna när jag ska välja tomt så man inte åker dit på 100 000 extra eller nåt bara för att jag valde "fel" tomt.
Hej,
Det finns förmodligen massor med saker som man helst vill ha klarlagt när man väljer tomt.
Tomtens läge och hur man kan placera huset på tomten är ju viktigt för hur man sedan kommer att trivas på den samma.
Lutar tomten där huset skall placeras så måste man schakta den jämn eller fylla upp så att det blir jämnt.
Kommer huset ligga långt in på tomten så kanske man måste schakta och fylla upp en väg så att lastbilar odyl kan komma fram till huset.
Hur marken ser ut under ytan ger säker en geologisk undersökning svar på. Man kan även göra egna provgroppar/slå ned armeringsjärn för att bilda sig en egen uppfattning om det är mycket berg osv.
Hur ligger tomten i förhållande till omgivningen lågt eller högt.
Desto lägre så kan man väl anta att det rinner vatten in till den lägre tomten.
Man bör höra med kommunen avseende markradon i området.
Hur skall dagvatten tas om hand? Krävs egen stenkista t.ex var kan den placeras.
Var finns el/tele/VA anslutning.
Hur mycket arbete krävs runt om själva huset för att tomten skall bli "klar".
En tomt med lite "karaktär", dvs inte helt plan, innebär förmodligen en något större kostnad för själva grunden.
Men kanske ger en högre trivsel faktor.
Andra saker som man bör kontroller är t.ex vilka servitut belastar tomten. Fornlämningar.
Förutom rent "tomt tekniska" saker så kan ju närhet till dagis, busshållplats och sådana saker påverka ens framtida kostnader.
Mvh
Suua
Det finns förmodligen massor med saker som man helst vill ha klarlagt när man väljer tomt.
Tomtens läge och hur man kan placera huset på tomten är ju viktigt för hur man sedan kommer att trivas på den samma.
Lutar tomten där huset skall placeras så måste man schakta den jämn eller fylla upp så att det blir jämnt.
Kommer huset ligga långt in på tomten så kanske man måste schakta och fylla upp en väg så att lastbilar odyl kan komma fram till huset.
Hur marken ser ut under ytan ger säker en geologisk undersökning svar på. Man kan även göra egna provgroppar/slå ned armeringsjärn för att bilda sig en egen uppfattning om det är mycket berg osv.
Hur ligger tomten i förhållande till omgivningen lågt eller högt.
Desto lägre så kan man väl anta att det rinner vatten in till den lägre tomten.
Man bör höra med kommunen avseende markradon i området.
Hur skall dagvatten tas om hand? Krävs egen stenkista t.ex var kan den placeras.
Var finns el/tele/VA anslutning.
Hur mycket arbete krävs runt om själva huset för att tomten skall bli "klar".
En tomt med lite "karaktär", dvs inte helt plan, innebär förmodligen en något större kostnad för själva grunden.
Men kanske ger en högre trivsel faktor.
Andra saker som man bör kontroller är t.ex vilka servitut belastar tomten. Fornlämningar.
Förutom rent "tomt tekniska" saker så kan ju närhet till dagis, busshållplats och sådana saker påverka ens framtida kostnader.
Mvh
Suua
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara