Har ett hus byggt på 30-talet.
Källaren (grunden) som upp till 1,20 ligger under mark, är byggd på det sätt som då var vanligt nämligen med stenbumlingar som man sedan byggt en tegelvägg innanför.
Detta medför ju naturligtvis problem vid fuktsäkring/dränering. Väggen är ju inte plan.
Alla, vad jag vet, idag förkommande system för detta (platon, isodrän m.fl) bygger ju på att du har en plan vägg att sätta dessa emot.

Någon som har en lösning på detta problem?

Ja, jag har ett hus från 20-talet med exakt samma problematik. Man hade gjutit och murat mot stenbumlingarna.

Vi fick in vatten och ville dränera och isolera med pordrän. Det vi gjorde var att gräva upp och utifrån ta bort alla stenbumlingarna, fast först efter att ha konsulterat en byggnadsingenjör så att vi inte riskerade att huset rasade. Därefter grävdes gropen (diket) nedåt ytterligare så att man kunde gjuta och mura upp en slät sida mot innerväggen.

Som tur var höll allting. Men jag måste erkänna att det såg jäkligt läskigt ut ett tag. Gör det inte utan att kontakta en expert, är min rekommendation.

Jag trodde att vi var ensamma om detta, men det verkar ju vara fler som har det så. Huset är byggt 1922 och ligger i Sävedalen utanför Göteborg.

Mvh Pål

Har redan diskuterat att göra på det sättet med både dräneringsfirma och en byggkonsult. Ingen av dom rekomenderade metoden då risken för sättningar och sprickor var så pass stor vid ett sådant ingrepp.

Dräneringsfirman förslog att gjuta en sockel utanför stenarna på vilken man sedan reglade upp ISODRÄN på minsta möjliga avstånd från stenarna och sedan fylla upp mellanrummet med Leca sten. Vid mark skulle man sedan avsluta med någon form av lock (gjutning) för att inte få ner vattnet mellan vägg och ISODRÄN.

Byggkonsulten var inne på att "helt enkelt" gjuta på utanpå stenarna och på så sätt få en slät yta.

Tilläggas bör var att ingen av dem hade gjort något liknande.
Därför sökte jag kontakt här för att se om någon åtgärdat samma problem.
Det borde ju finnas eftersom denna byggmetod inte alls var ovanlig på 20-30 talet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.