N
norlin: Jag har liknande erfarenheter som er andra. Mäklaren duckar på allt och vill inte ta i något. Något som är mer förvånande är att Anticimex överlåtelsebesiktning av huset inte heller är värd särskilt mycket. Det vi råkade ut för var att deras besiktningsman bagatelliserade alla "småfel" som han hittade. I verkligheten visade det sig dock vara betydligt mer att göra än han
9 svar · 3,1k läst
U
unoe: Söker fyllnadsmassor snarast i Lödöse, Lilla Edets kommun. Sten, jord, lera etc går bra.
0 svar · 3,8k läst
C
Chao-Li: [citat] Vältbetong!
3 svar · 3,3k läst
S
silverdahl: Det blir ingen acctank. Endast pelletspanna och alla de rör som hör därtill. Förrådet har jag i ett angränsande rum på vanligt reglat golv.
11 svar · 2,8k läst
S
Schwingen: Min trappa går längs källarväggen, på andra sidan har jag en Leca mur. Trappstegen är 'dubbade' med armeringsjärn i både Leca muren och källarväggen. Men själva trappan vilar väl egentligen mot den packade singelbädden. Jag gjöt trappan förra sommaren och det har inte rört sig något ännu i alla fall, så den lösningen ser ut att fungera. Jag gjöt fast en gjutjärns spygatt i
3 svar · 2,4k läst
M
magnuso: Är du intresserad av ett större antal (40-45st) stora stubbar så har jag det inom kort för avhämtning, kommer från Tall. //Magnus
0 svar · 3,6k läst
M
M@ZE: Maggan, Du har fått ett PM ...
9 svar · 3,1k läst
F
Familjens_Fixare: Om det "bara" är en altan du skall bygga så borde du kunna skippa foten.
4 svar · 4,4k läst
U
Ullisojonas: Hallojsan! Ngn som kollat runt efter priser på sättning av marksten i Luleå/fyrkanten? Planerar sättning av totalt ca 100 kvadrat gårdssten. Ska börja räkna lite på kostnad jämfört med om man gör jobbet själv.
0 svar · 3,9k läst
N
navgha: han är kanon...har redan nu varit ute vid tre tillfällen trots att det är bara schaktat... ...och du vet vem jag tackar för att ha förmedlat hans namn...   ;) hur går det annars för er m1nn13
9 svar · 3,0k läst
V
vonSassen: ;) Om Du har delad entreprenad och en hustillverkare ska resa stommen eller göra nyckelfärdigt, så ska "entreprenaden grund" överlämnas till dem, dvs de ska mäta in att det stämmer för huset och skriva på att de godkänner den. ??? Annars kan det bli problem och de klagar/skyller på grundfirman om något går/blir snett/skevt. Betala sedan resterande 10 %, hälsar en som fick veta detta
2 svar · 2,3k läst
B
Broadview: Bortforsling ingår, men dittransport står det ingenting om - så tack för tipset, det kommer jag att försöka få med i kontraktet! /Maggan
1 svar · 2,6k läst
ClasseClas
ClasseClas: Jag vet att Flisby hade sådana i förra årets katalog, 2004. Kolla upp dom också: http://www.flisbyab.se
8 svar · 19,7k läst
Z
zankan: Får jag vara med lite nu... Armeringen är som tidigare sagts viktig att ha i underkant vid dragspänningar och i överkant för att ta trycklaster. Den lilla last som uppstår av en bil klarar betongen själv att ta drag och trycklaster. Jag menar en bil väger 2 ton och 500 kg/ däck ger säg 500 kg/ kvadrat vilket betongen klarar av i fallet platta på mark med hyffsad bärlag under.
15 svar · 6,6k läst
N
Norre: Jag har kört med Platon och jag är iaf nöjd med det.
8 svar · 2,2k läst
M
Magnus_Redin: När det gäller kallvatten och el borde det vara vettigt att dra de riktiga ledningarna på en gång då de inte är så dyra per meter. Utöver det ett separat tomrör/slang för tele. Vattenburen värme behöver isolerad kulvertledning och sådan borde vara svår att dra i efterhand men jag har ingen praktisk erfarenhet av det och det krävs ett ganska grovt rör för dem. Avloppet måste
1 svar · 3,0k läst
C
charta77: Detta har jag funderat lite på också. Men då att köpa lite extra 'timmer' någon gång vid vedinhandlandet. Och då hyra ett mobilt sågverk och såga till stockarna. Lägga dom omlott med inborrat armeringsjärn, lodrätt genom stockarna. Och någon ankar liknande historia in i gräsmattan fäst i armeringsjärnet. Att de blir murkna av fukten i marken tänkte jag avhjälpa med att fylla på
6 svar · 7,9k läst
Fasting65
Fasting65: Har du sökt på "maskinuthyrning" på gulasidorna.se? Jag vet inte hur de står sej i pris, men Ludvika Maskinservice har jag haft kontakt med förr om åren... Tel 0240-180 90
1 svar · 4,9k läst
S
schotte: Letar också billiga rör, det som verkar vettigast i pris är ByggMax, men frågan är hur kvaliten är på dom? lr finns det någon annan firma som säljer billiga rör?
1 svar · 2,8k läst
J
jonas_n: Antar att du frågar på gjutningen av själva plattan. Där kan du räkna med 1000 per kvm. Schakt arbetet under plattan kan ju variera våldsamt pga olika markförhållanden. \jonas
1 svar · 2,9k läst
E
Efrosyna: Min stuga har torpargrund på plintar utan betongplatta ,mellanrum mellan mark o hus är ca 40-50cm det är mest berg under men det ligger jord under halva huset som jag håller på att gräva bort. Har nu beställt makadam dränering 16- 32, 7 ton att lägga in under huset när jorden är borta. Men mitt stora problem är att det finns en svacka i berget där vatten stannar. Min tanke är att
0 svar · 2,5k läst
Stinger
Stinger: Var i kontakt med lissma sågen. 122 kr kvm exl. moms Låter dyrt. :-/
6 svar · 7,7k läst
C
Chao-Li: Jag gjuter nog min platta på fredag. (I Blekinge) Och jag vägrar se regn då...
9 svar · 4,9k läst
B
Brianna: [citat] Tack, det låter ju som vi kan få lite skattepengar tillbaka nästa år då ;D Det har ju blivit några timmar som gått åt till grävningen samt rörmokaren.
6 svar · 6,2k läst
Stinger
Stinger: Troligtvis ar den i plast. Hur jag däremot skall fördela vikten gör mig orolig.
2 svar · 2,2k läst
V
Viktor: Jo, visst skulle det gå med ett regelverk och trallgolv. Hur löser man ev isolering med det??? Men nu är det så att andra delar av familjen ;D vill ha klinker på golvet. Så det blir till att gjuta en fin platta skulle jag tro. Eller vad finns det för grunder till uterum?? Som används på sommarhalvåret? /Viktor
2 svar · 1,2k läst
P
petervincent: Min svåger ägnade 1,5 år med att spränga/gräva ut den del av källaren som inte var utgrävd. Allt går, han anställde en sprängare i 4 veckor. Exakt hur många containrar med fyllnadsmassor som han körde ut vet jag inte. Efter att rummet var klart (80 kvm) fick han grundförstärka för ca 200.000. Han har själv kunskap från byggbranchen och har haft täta kontakter med
6 svar · 6,4k läst
C
Chao-Li: Är det inte bättre att skrapa lite på ojämnheterna istället? Det är ändå svårt att packa 4-8. 100% packat är det bara i mitten av fyllningen, 95% kanske i botten och något mindre i övre skiktet. Börjar du utjämna med fyllning kanske det slutar med att du överfyller... Bara ett tips...
1 svar · 2,4k läst
D
Draven: Tjena jag har lagt in radonslang i grunden.. Vanlig dräneringsslang ,enligt SSI är det helt ok om du sen leder upp luften upp till taket med exempelvis avloppsrör.. se tidigare i forumet ..
1 svar · 1,5k läst
U
Ubbe: [citat] Hållfastheten kan vara ett bekymmer, men nog är en 28mm spånskiva minst lika stark som en 19mm formbräda som oftast är av sämsta kvalité? Däremot blir nog spånskivans hållfasthet kraftigt reducerad om den suger åt sig fukt :( Just fukten är nog det stora problemet med spånskivor, särskilt om det går några veckor mellan formspikning och gjutning Skivorna hamnar nog i
10 svar · 16,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.