3 034 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vilken modell av krypgrundsavfuktare?
Hmm, i en varmgrund brukar man ju inte ha någon avfuktare, utan luften sugs normalt sett ut med en fläkt till någon slags återvinningsaggregat. I en varmgrund ska temperaturen (i stort sett) vara samma som inomhus och därmed inte i behov av avfuktning.
Om det gäller en kall krypgrund så går uppfattningarna isär lite. Vissa förespråkar en sorptionsavfuktare som kan avfukta även i minusgrader (dyr). Andra påstår att det duger alldeles utmärkt med en billig kondensationsavfuktare som bara funkar över +5 grader (och att det inte finns behov vid lägre temperaturer).
Om det gäller en kall krypgrund så går uppfattningarna isär lite. Vissa förespråkar en sorptionsavfuktare som kan avfukta även i minusgrader (dyr). Andra påstår att det duger alldeles utmärkt med en billig kondensationsavfuktare som bara funkar över +5 grader (och att det inte finns behov vid lägre temperaturer).
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack Bob!
Faktum är att det nu byggs med avfuktare i varmgrund.
Varför det är så är jag inte insatt i men det ska troligen garantera att det inte fälls ut fukt mot blindbotten. Den enda fukt som bör ha möjlighet att komma in är väl från huset och genom små otätheter i plasten som ligger mot marken och genom betongen i grunden?
Jag vet ännu inte precis vilka maretial man använder för att isolera varmgrunden.
Jag är mest nyfiken på vilka modeller hustillvarkarna, exempelvis Älvbygus brukar använda.
Jag ska fråga Modulenthus också.
Söker man på nätet hittar man inte mycket.
/Björn
Klicka här för att svara