Byggahus.se

Plintar - the submarine way...

1. B
    Medlem · 12 inlägg

bjoho

Medlem
    Att bygga till på landet kan vara halvkul ibland... ;)

Vi ska bygga till 13 kvm och för det har jag grävt sju plinthål (ojämnt antal plinter eftersom vi dragit ut en del av ena långsidan för att gå runt knuten på den befintliga stugan).

Mitt problem är att de två sista plinthålen just nu ser mer ut som två små bassänger än hål för plintar... ;D

Hur ska jag kunna gjuta mina plintar i hål som är nästan halvfylld med grundvatten?

-Alla hål är redan grävda så att flytta huset är inte att tänka på.
    -Marken, som är mer än lovligt stenig, består av matjord, lera och sen sten/grus/sand-blandning, så att dränera skulle innebära en näst intill omänsklig arbetsinsats. Det går nämligen inte att få ner en grävmaskin till platsen, något som jag slagit knut på mig själv för att genomföra men gick bet på...
    -Platsen är något lutande och de här två sista plinthålen är de som ligger lägst.
    -Hålen är 70x70x80 (med lite god vilja; inget av hålen är nämligen perfekta eftersom det är sten överallt) ;)

Så, hur gör jag?

Kan man lägga plast i hålet för att hindra vattnet och gjuta i det? Ungefär som en damm. Vad ska det då vara för plast osv?

Alla ni som ens varit i närheten av en plint - jag behöver er hjälp! ??? ??? ???

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 109 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Plintar - the submarine way...

Gjut plintarna på torra land och sänk ner dom när de har härdat. ;)

3. M
    Medlem · 892 inlägg

Re: Plintar - the submarine way...

Jag förstår ditt problem, inte helt ovanligt att sänt händer, speciellt på det regniga halvåret...

Du har två alternativ, eller egentligen ett.. Vattnet måste bort! Om du vill gjuta på plats så måste du suga upp vattnet innan du gjuter, för det är inget vidare att gjuta vanlig betong i vatten. Sen när du ska återfylla så måste det vatten som då runnit ner kring formen sugas upp, annars får du ingen bärighet i marken kring plinten.

Gjuter du plinten bredvid, uppe på marken, så måste du suga upp vattnet när du ställer ner plinten och återfyller.

En dränkbar pump är smidigt att använda, men det går givetvis lika bra med hinkar eller dylikt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.