Grund & Markarbeten
Chao-Li: Med det frostfria djupet alltså... Här i Blekinge tror jag inte det överstiger 30 cm. Låter jobbigt att mura stödmur med huset på plats. En gammal dam sa, efter orkanen Gudrun var här, - Detta huset har stått här i ett par hundra år och lär klara hundra till !! Hon ville alltså inte ha nån hjälp att kolla efterdyningarna på huset. Kanske kan det gälla ditt hus också... ;D
WES: Vi ska bygga i Luleå och (våra byggare) ska börja med markarbetena nästa vecka. Eftersom vi bygger ett sluttningshus kommer det att bli rätt mycket massor "över". Jag vet inte om byggarna redan har någon plan för vad de ska göra med överskottsmassorna, men borttransport av massorna ingår inte i offerten. Därför vore vi självklart glada om någon hämtade massorna/betalade
ulan: [citat] Hmm, ärligt talat vet jag inte vad som menas med "vattentät"?! K30 är dock klassningen av betongen... Jag tror att om man har radonvärde över gränsen så kan det vara bra att förbereda med slang under plattan för att sedan kunna koppla in ventilation (skapar undertryck under plattan), ifall värdet inomhus visar sig bli för högt. En annan metod kan vara att investera i en
Lacariuz: Hej! Jag skulle gärna vilja veta lite vad ni har valt för vatten brunnar till era hus och hur mycket det kan kosta. Ingår allt när man borrar efter vatten eller måste man köpa till hydrofon ? Har hört att det kan kosta runt 50.000kr men jag tycker att det låter lite mycket. Ni som har borrat efter vatten för gärna dela med sig av era erfarenheter :) Mvh Andreas
Betina: Gräsarmering är ett bra tips, hållbart och snyggt. Finns i olika utföranden. Här några exempel: http://www.plastmo.se/Produkter/%C3%96vriga%20produkter/Gr%C3%A4sarmering/Om%20Gr%C3%A4sarmering.aspx http://www.steriks.se/Yrkeskunder/Produkter/markbelggning/grsarmering/grsarmering http://www.gardajohan.se/katalog21.html http://www.agronaut.se/ , klicka vidare på gräsarmering/platta.
Ubbe: Har man beställt en bil med 9m ränna och det kommer en som bara har 6m så ska man definitivt gnälla till sig ett prisavdrag på transporten, eller ia på lossningstiden.
hempularen: Om ni får koll på det tekniska, och huset tydligen är svårsålt. Om ni då verkligen vill ha huset och tycker att ni lyckats få ordentlig pejl på riskerna, så lägg ett tidsbegränsat bud. Lägg det på lagom skamlig nivå, och ge säljaren 24 eller 48 timmar att ta budet. Angående åtgärderna. Ventilation är bra men inte för mycket, då sugs det in varm fuktig luft på sommaren.
LageoPetra: [citat] Ville bara ansluta mig till samma fråga. Någon som vet? Skulle vara till stor hjälp för oss också! /L
pleximaster: Du har en granitgrund, det enda material som förr ansågs vara använbart i fuktig jord. Riktigt fin lera är ej vattengenomsläpplig som nämnts ovan (Kanske inte jämfört med plaster av idag men
) och användes som en tätningsmetod för att mota vatten mot grundmurar som tex vätter åt en höjd med extra utsatthet för fukt. (Har du lera runt hela grunden?) Man fick då skapa ett lerdike
Magnus_Nordmark: [citat] JKPG = Jönköping, och ligger dryga 30 mil från dig.. troligen inte lönsamt att köra fylle den långa vägen.. ;-)
makadam: Är det någon som behöver jordfylle i Billdal, Kullavik, Särö så har vi massor över.
karlhannah: Från diket längs åkrarna ovanför oss (gänsen till vår mark) ner längs tomtgränsen till nästa granne går troligtvis något underjordiskt system med vatten uppifrån skogen. Precis i tomtgränsen, löper sedan ett dike ut från underjorden (mysko detta undrar om någon fattar). Lite vatten rinner där av och till ffa på våren men grannen har nu problem med att det i vägen bredvid
Jannne: [citat] Tror cobran kostade ca 300-400 kr för en dag på Hyresmaskiner. En dag räcker (borrade som en galning). Åtgången på snigeldynamiten minns jag inte men det blev några burkar. En avgörande faktor är ju hur berget ser ut, jag hade turen att det inte var så kuperat.
kimmen: Det finns lite olika åsikter angående att slå på golvvärme tidigt. När man gör grunder åt Myresjöhus får man INTE sätta på golvvärmen förrän plattan torkat ut, detta för att golvvärmen drar fukten åt sig (alltså ner i plattan). Ytan blir då torr fort men fukten blir kvar i plattan till den dan golvvärmen slås av (sommaren), och det är nog säkrast att låta fukten "dunsta"
speed: Hej igen! Du behöver bara kunna mäta, ställa dit kantbitarna, lägga ut frigolitskivor i mitten och armeringsnät ovanpå med ev. golvvärme fastsurrad i armeringen. Det finns en uppsjö av grundtillverkare, men den billigaste och bästa jag hittade var ankarbalken. Mot ett par tusenlappar kommer dom och sätter ut kantbalkarna där de ska vara. Själva gjutningen får proffsen göra eftersom
fremag: Tänkte bygga en mur av betongsten, den sorten som inte har nån klack utan bara ska staplas på varann. Jag vill mura ihop stenarna. Vad ska jag ha för murbruk?
lassemajja: Söker murare!!!! Behöver hjälp att mura upp källarplanet till vårat hus. Ca 800 stenar. Borde inte ta så lång tid, har räknat med att det ska vara klart på 2 dagar. Du kommer att få hjälp av två man under murningen. Vi kommer att bistå med att fixa armering och blanda bruk. Ditt jobb är framförallt att se till att allt hamnar rakt och att arbetet utförs enligt de riktlinjer som
ulan: Man fasar ur frigoliten ner mot den nedsänkta delen av plattan. Detta för att få en svag böj på pex-rören.
Vinkelhaken: Hej ! Någon som kan tipsa om duktiga billiga platt- och stensättare i Lundaområdet ? ::)
Magnus_Nordmark: Som Hammarn säger så är det lämpligt med en leca- eller stålbalk ovanför fönstret. Det kan väen fungera utmärkt med en trä- eller limträbalk om det är enklare för er. Växla av för hålet ni sågar ur och sen är det bara att köra på! Skall ni använda en lecabalk så använd expanderbetong för att undergjuta den vid sina anliggningsytor. Använd INTE vanligt bruk/cement eftersom
sofia_k: Hos oss ingick grovplanering 3m ut från husgrunden med befintliga massor. Dock så planade vår markentreprenör ut allt till en hyfsat plan tomt, till INGEN kostnad. ;D lite tur ska man ha ibland.
FiDOo: Finns det ett sug efter sånna här?Någon som vet,skulle uppskatta lite info om detta. Kommer att få loss en del efter rivning av vårat torp. Skulle även uppskatta priser mm.
FiDOo: Jag håller på att riva ett gammalt torp just nu för att vi ska bygga ett Älvsbyhus (Hörner). Grunder består av just huggna stenblock,skicka mig ett medellande om du skulle vara intresserad. Vi ska bygga strax utanför Kungsbacka.
Fredrik.Aj: Vi söker fyllnadsmassor till vår tomt strax utanför Eskilstuna. Allt av intresse!