Skall anlägga en plintgrund på berg. Hur svårt är det, är det ett hemmapular jobb? Vad krävs det för verktyg? Något speciellt att tänka på?

mvh
Petsor

Hur mycket kostar en bil? ;-)

Allt beror på hur berget ser ut, vad för hus det är, diina förkunskaper etc. Men allmänt så tror jag att de flesta skulle fixa ett sånt jobb ja.

Använd papprör att forma med (och DEMONTERA dem efter gjutningen). Armera med exempelvis 2 st 12mm armeringsjärn i hela plintens höjd. Fäst plintarna i berget genom att borra ner desa två järn ca 15 cm i berget. Borra med ordentlig vinkel (ett hål åt varje håll), sätt i järnen (de hamnar då i kors) och böj sedan upp dem till lodrätt läge. Detta för att på så sätt förankra plinten i berget.

Verktyg?
Du behöver en bra borrmaskin för att det skall bli nån fart i allt borrande. Använd en maskin med SDS+ -fäste och med 12mm borr. Beroende på bergart kan det gå åt några borr. Hyr eller köp en skaplig maskin av bättre kvalitét, det lönar sig!
Sen behöver du reglar för att staga upp papprören med, tänk på att dem måste vara väl stadgade så att de inte ger sig när du häller i betongen.
Du behöver även någon form av verktyg för att kunna väga av höjderna på alla plintarna (planlaser är smidigast).

Annars är det inte så klurigt... Var noggrann, mät, mät och mät igen! Var noga både med lägesmått och höjdmått. Skall du ha i stolpskor i plintarna så sätt dessa med laser medans betongen fortfarande är lös (sätt riktningen med ett hårt spänt murarsnöre).

Som vid torpargrundsbyggen så gäller det att du tar bort ALLT organiskt material under huset, dvs spola rent berget noggrant innnan du börjar med bygget. Spola även rent från sågspån o.d efter bygget.

Fler frågor?

Tack för svaret, du beskrev på ett bra sätt vad det krävs. Det blir till att springa och köpa/hyra en Hilti.
Petsor

Jag ska inte polemisera med ett proffs på betong, men....jag använde en lånad Hilti borrhammare till mina första tio plintar för dubbningen. Det gick alldeles utmärkt, förutom att kraften i maskinen flera gånger höll på att rycka armen ur led när borret nöp.

När jag sen skulle dubba vidare så funderade jag på en egen maskin, så jag såg en på Biltema för 395 :- !!!
Kan detta vara något....jag chansade och köpte tillsammans med deras borr a´29.90.
Tro det eller ej så fungerade maskinen alldeles utmärkt och jag har borrat tiotals hål i berget med upp till 16 mm borr. Den är faktiskt lättare att hantera än den maffiga Hiltin.

Visst, för ett proffs så är det ju inget men jag ska ha mina dubb klara och sen kan ju maskinen gå i pension Den har redan gjort rätt för priset med råge.

steffen skrev:
Jag ska inte polemisera med ett proffs på betong, men....jag använde en lånad Hilti borrhammare till mina första tio plintar för dubbningen. Det gick alldeles utmärkt, förutom att kraften i maskinen flera gånger höll på att rycka armen ur led när borret nöp.

När jag sen skulle dubba vidare så funderade jag på en egen maskin, så jag såg en på Biltema för 395 :- !!!
Kan detta vara något....jag chansade och köpte tillsammans med deras borr a´29.90.
Tro det eller ej så fungerade maskinen alldeles utmärkt och jag har borrat tiotals hål i berget med upp till 16 mm borr. Den är faktiskt lättare att hantera än den maffiga Hiltin.

Visst, för ett proffs så är det ju inget men jag ska ha mina dubb klara och sen kan ju maskinen gå i pension Den har redan gjort rätt för priset med råge.
Det är ingen fara med det.. ;-) Visst kan det fungera med en billigare maskin, helt klart... Men när man blivit bortskämd med proffsmaskiner så känns det bäst.. ;-)

Apporopå att borret nöp så gissar jag att du antingen höll maskinen lite snett eller att du hade för hårt tryck på maskinen. Jaja, spelar inte så stor roll..

Steffen,
vad var det för maskin du köpte på biltema. Låter intressant. Jag har precis rensat berget och skall sätta borren i det.

/Petsor

Hej,
Blev nyfiken eftersom vi håller på med rensning av berget på våran tomt. Ett mycket slitsamt arbete. Det lät inte som om det var så mycket för dig! Fanns det inte några växter eller jord eller har du några smarta verktyg?
Ska dit igen på eftermiddag och det värkar redan i kroppen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.