7 863 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Stödmur av plank?
Är stödmur av plank en orealistisk tanke?? Eftersom murar av sten är så för...enat dyrt funderar jag på billigare alternativ. Jag tänker mig ett plank av trä, plintar m stolpar på "utsidan" av slänten och rejäla plank på insidan. Behandlat trä för att inte behöva bytas varje år. Nivåskillnad 40-100 cm, det varierar.
kan man göra så?
kan man göra så?
hmm allt går...men tyngden på massorna dimesionerar virket. Sedan så hmm klart om du lägger typ sparrar och fläskar på med plank utvändigt och invändigt och rediga stänger i så borde det funka.... Men 1 m är mycket jord väger säg mellan tummen och pekfingret åtminstone 2 ton kubiken...Sen regnar det då blir det tyngre...Sen måste det förankras i botten...men går gör det frågan är om det blir billigare bara
Fundera på att göra egna L-element eller liknande.
Jag hamnade någonstans mellan 300-400 kr metern för 1 meter höga L-element. Gjorde iofs 32 st men jag har räknat in kostnaden för betongblandaren också. Den har jag ju kvar till årets projekt
Jag hamnade någonstans mellan 300-400 kr metern för 1 meter höga L-element. Gjorde iofs 32 st men jag har räknat in kostnaden för betongblandaren också. Den har jag ju kvar till årets projekt
Detta har jag funderat lite på också. Men då att köpa lite extra 'timmer' någon gång vid vedinhandlandet. Och då hyra ett mobilt sågverk och såga till stockarna.
Lägga dom omlott med inborrat armeringsjärn, lodrätt genom stockarna. Och någon ankar liknande historia in i gräsmattan fäst i armeringsjärnet.
Att de blir murkna av fukten i marken tänkte jag avhjälpa med att fylla på med grus mot timmret istället.
Lägga dom omlott med inborrat armeringsjärn, lodrätt genom stockarna. Och någon ankar liknande historia in i gräsmattan fäst i armeringsjärnet.
Att de blir murkna av fukten i marken tänkte jag avhjälpa med att fylla på med grus mot timmret istället.
Klicka här för att svara