Jag håller på och skall bygga ett förråd av en befintlig timmerstuga. Jag skall ha pannrum i en del av byggnaden och skall gjuta en platta där.
Under marken är det ca 1,5 meter med sandjord, dvs mest sand och lite jord. Ovanpå det skall jag lägga lite grövre stenar som jag sedan tänkte gjuta på.
Ytan ca 2,5 x 2 meter.

Måste jag lägga cellplast under då ytan ändå kommer att vara varm då marken är kall, eller går det bra att gjuta direkt på stenarna?

Du kan gjuta

Lite osäker på ditt svar....
Men jag antar att du menar att jag kan gjuta direkt på stenarna?!

Hur har du tänkt?
Skall det vara varmt i det rum som du skall gjuta, då borde du sätta isolering under sulan för att inte värma marken allt för mycket.

Robert

Det blir så varmt som det blir i ett pannrum, lite äver rumstemperatur antar jag.

Finns det en nackdel att det inte blir tjäle i marken?

Nej, det finns ingen nackdel med att marken inte tar tjärle.

Som jag tolkat svaren så kan jag gjuta utan att lägga cellplast under, eller?!?

Ja eller Nej?

Vilka konstiga ideer ni har :D Varför snåla så när du ska gjuta något som ska va i hundra år... Lite cellplast kan du ju inte gå i konkurs utav lr? Vad e det för stenar du ska gjuta på då? kanske du menar singel...

Singel eller makadam tror jag det blir.

Många bäckar små heter det ju så ju billigare det går att bygga desto bättre, men man får inte vara dumsnål.

5m2 cellplast som är 10 cm (i minsta laget men håller en del kyla borta)

byggmax 375 SEK

Lägg Cellplast

Skall du ha en stor acctank kan det vara lurigt med cellplast, den tål inte hur stor vikt som helst. plasten är klassad för vilken vikt den tål byggmax plast är S80 vilket är lägre än brukligt undet hus normalt S100 under bärande väggar mm S200 har jag för mig. Tänk på att du måste hålla rummet varmt även om du inte eldar så inget fryser sönder vilket kanske ändå motiverar cellplasten.

/classe

Det blir ingen acctank. Endast pelletspanna och alla de rör som hör därtill. Förrådet har jag i ett angränsande rum på vanligt reglat golv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.