Har haft himla struligt med att hitta ett företag som kunde ta markarbetet inkl gjutning och vvs i plattan.

Nu har jag iallafall hittat ett som tror sig kunnna gjuta plattan på måndagen och huset levereras från fabrik på tisdag. Det är inga problem enligt dem, men jag är lite skeptiskt.

vad tror Ni andra? jag har läst i tidigare inlägg om att att det tar några dagar innan plattan torkat något samt typ en månad innan den når maximal styrka. Finns det då risk för sprickbildning mm om man monterar på huset så snabbt?

Det låter inget vidare. Försök få dem att gjuta på fredagen så kan ni börja på måndagen.

Plattan torkar förhållandevis ganska snabbt, men så fort man kan lägga handen på den utan att något fastnar ska man börja vattna plattan flera gånger varje dag, helst under presenning eller byggplast. Du behöver kanske inte vänta en hel månad, men längre än en dag måste du vänta. Jag vet inte vad Forumgudarna säger, men jag skulle nog vänta MINST en vecka.

Vi får se vad de andra tycker...

10-12 dagar är det normal att man väntar.
Jag frågade en av experterna här när på byggahus (under fråga experterna) när jag skulle gjuta plattan.

Det var det råd jag fick för att inte få spänningar i plattan senare när man monterar huset.

Jag skulle absolut vänta minst 10 dagar.

Ring till företaget som ska leverera huset och be de vänta med leveransen !
Jag fick också förseningar när vi skulle gjuta, 2 månader. Det var inga problem att be husleverantören att vänta med att skicka huset. Och det är av betong.

Tro inte på den som säger att 1 dag är "inga problem"

De första 3 dagarna är kritiska för sprickor med ytspänningen. Efter 10 dagar är OK, då är styrka/bärighet uppe i 90 %, och 100% efter en knapp månad. Och då är ändå tempen i plattan 60-70 grader. Jag anser att det finns inte att börja bygge efter bara en dag.

Rätta mig om jag har fel här Forumgudar, men det finns molekyler/elektroliter i luften som angriper ytan i plattan som en form av syra-attack och därför bör man vattna ofta och helst under plast eller presenning.

Chao-Li skrev:
De första 3 dagarna är kritiska för sprickor med ytspänningen. Efter 10 dagar är OK, då är styrka/bärighet uppe i 90 %, och 100% efter en knapp månad. Och då är ändå tempen i plattan 60-70 grader. Jag anser att det finns inte att börja bygge efter bara en dag.

Rätta mig om jag har fel här Forumgudar, men det finns molekyler/elektroliter i luften som angriper ytan i plattan som en form av syra-attack och därför bör man vattna ofta och helst under plast eller presenning.

Du har rätt, så fungerar det

Nu har jag iallafall hittat ett som tror sig kunnna gjuta plattan på måndagen och huset levereras från fabrik på tisdag. Det är inga problem enligt dem, men jag är lite skeptiskt.
Man blir bara så j-v besviken när man får läsa sådant.
Fråga idioten om han gjort samma om det varit hans eget hus. Absolut minimum 1½ vecka, det måste ju få brinna ordentligt. Huset skall väl stoppa eran livsläng är det väl tänkt. Varför så bråttom? Varför riskera?

Stå på dig.

tack för alla inlägg. Mycket riktigt hade både grundläggaren och husleverantören ställt in sig på att gjuta på måndag och leverera på tisdag.

Som tur var drog KA i panikbromsen och sa blankt nej till en sådan lösning. Nu kommer huset veckan därpå istället, vilket ger plattan 7 dagar att torka. Till min stora glädje har snickaren ändå lovat att hålla samma inflyttningsdatum som tidigare...Mycket bättre lösning...utan att riskera något...

Tack ännu en gång för all hjälp

Tur du har en bra KA... jag blev helt nervös när jag läste det du skrev!

han är kanon...har redan nu varit ute vid tre tillfällen trots att det är bara schaktat...

...och du vet vem jag tackar för att ha förmedlat hans namn...   ;)

hur går det annars för er m1nn13

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.