Hejsan,
Är nybliven besökare på byggahus.se, har ett husköp framför näsan och undrar hur jag ska gå tillväga i radonfrågan. Kan nämna att jag inte fått några indikationer på att det skulle vara ett radonhus annat än att det är byggt på den tid då det var vanligt med blåbetong.

Är det praxis att man kollar radon i smaband med husköp/besiktning? Hur har ni gjort?
Kollar besiktningsman om det är blåbetong?
En mätning av radon halten tar väll ganska lång tid och husköpet kommer nog att bli av innan eventuell mätning är klar, hur ska jag gå tillväga då?

Tacksam för all hjälp och råd jag kan få.

/Niklas

Det finns olika mätmetoder, de mest tillförlitliga tar typ 3 månader eller så.

Men det finns också mera direkta metoder som man kan få ganska snabbt. Men de är inte lika tillförlitliga.

Vad gäller material i huset så bör en besiktningsman kunna undesöka om det är blåbetong eller ej (Obs inte all blåbetong är farlig). Besiktningsmannen kan iofs inte undersöka alla byggnadsdelar på det viset.

ok, tack för svaret.
Vet du om man "ska" göra en kontroll innan man köper hus eller om man bara gör det vid misstanke om mycket radon?

T
Eftersom det inte är eldningssäsong och det inte finns en exakt vetenskap med detta problem kanske du kan villkora köpet med en viss summa för ev radonåtgärd där du då hänvisar till de radonnivåer som gäller. Har också för mig att jordabalken anger att du har rätten på din sida om fastighetens radonvärde skulle överstiga gällande normer. Se upp om säljaren har en s.k friskrivningsklasul- det brukar dom sticka upp under näsan när kontraktet skall skrivas, men mäklaren är skyldig enligt lag att ange detta redan på prospektet, och skulle detta vara fallet är det läge att pruta (riktlinjen är runt 100.000  i storstäder)
Annars rekommenderar jag starkt att du anlitar en jurist ( kostar runt 2000 ) vilket är en god investering med tanke på vad problem som detta kan kosta.

Vi köpte hus med blåbetong i. Säljaren hade gjort en korttidsmätning som visade 140... Nu i vintras gjorde vi en "riktig" mätning som visade 340.. Har i dagarna haft hem en konsult som konstaterade (lite förvånande) att radonet kom från marken. Endast c:a 70 kom från blåbetongen som endast finns i ytterväggarna på övervåningen.
Radon räknas ej som dolt fel.
Köp gärna huset men skriv in i kontraket att säljarna står för saneringen om långtidsmätningen ni gör i vinter visar över 200... eller dra av 30000-40000 på priset direkt.

Glömde...
Mäklarhuset skulle börja med standard att man får reda på vad en sanering kostar i samband med köpet (till hösten)............. På alla hus.......

Tack för svaren, bra tips och råd. Det blir till att göra en mätning förstår jag.

T
Mycket intressant, visar åter vilka problem som en husköpare kan hamna i. Jag förstår principen att radon ej räknas som dolt fel när radongasen kommer underifrån och från naturen, men att blåbetongen som är ett inbyggt fel inte skulle räknas som dolt felt blir en moment 22 situation. Däremot kan säljaren ställas till svars för korttidsmätningen, då alla bolag som håller på med sådan mätning utryckligen anger på alla dokument att en kortidsmätning inte kan ligga till grund för en opartiskt utvärdering, alltså är husägaren då medveten om detta vilket köparen då enligt jordabalken är skyldig att meddela köparen.

Rätta mig om jag har fel i juridiken, men Rippus borde i detta fall ha jordabalken på sin sida. Bananen och Mäklarhuset känner jag igen problemet med, dom lovar varje gång att man ska ta in det i sina framtida prospekt ( sådär 2019 eller ...), likadant som att dom ibland smyger in en friskrivningsklasul i köpekontraktet trots att detta inte angivits varken på annons eller i prospektet vid visningen.

Än jävligare är väl då risken med den kommande certifieringen för småhus som EU nu ska pracka på oss för en extrakostnad till, då blir det extra intressant hur radonproblem ska klassas vid deras cenergiertifiering.

Ja det är jävligt mycket att tänka på. Man skulle köpa hus nu istället, på första huset vet man ju ingentinig......
Sen är ju dom där jävla mäklarna bara på säljarens sida man är ju helt utlämnad....
Jaja nya tag bara.

Jag har liknande erfarenheter som er andra. Mäklaren duckar på allt och vill inte ta i något. Något som är mer förvånande är att Anticimex överlåtelsebesiktning av huset inte heller är värd särskilt mycket. Det vi råkade ut för var att deras besiktningsman bagatelliserade alla "småfel" som han hittade. I verkligheten visade det sig dock vara betydligt mer att göra än han påvisade.

Så här i efterhand tror jag det bästa är att:
1. Som TN-Funkis skriver, låt en jurist gå igenom kontraktet. Det mäklaren kommer dragande med är ofta rena skiten om det blir en tvist.
2. Hitta någon i bekantskapskretsen som har haft ett eget hus av samma typ som det man tittar på. Den personen ger säkert en mer realistisk bild av vad som bör göras än en som är inhyrd.
3. Var noga! Ser ytterpanelen skadad ut, bryt loss brädan och titta hur det ser ut bakom. Finns det inget hål för att komma upp på vinden får säljaren ordna så att man kan se hur det ser ut. STÄLL KRAV och skriv inte på något förrän ni är helt säkra. Det är nästan omöjligt att häva ett husköp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.