Hejsa
Tänkte höra efter lite med er om när man ska gjuta plattan .Vi väntar på bygglov mm och skulle vilja gjuta plattan i höst .Huset kommer nog inte att byggas förän i mars 06. Är det ok att plattan ligger "naken ;D" över vintern eller måste den täckas på nåt sätt

Gjuta platta på hösten är kanon. Om du väntar med plattan till mars måste betongen blandas med varmvatten och då blir det säkert dyrare och svårare att sköta den. Köp några presenningar på Nyborgs (8x10m - 199 kr) och lägg över om du vill, men jag tror inte det spelar så stor roll om den gjuts tidigt på hösten.

Jag skulle nog lagt några presenningar över. ;)

Kommer inte tjälen att krypa under och lyfta en ouppvärmd platta ?.....men det kanske inte är någon risk om man fyllt med bra material......vilket jag var lite slarvig med :-/

Det som skulle kunna hända är isf att när snön, som tar med sig massa partiklar, lagt sig över plattan och börjar smälta, då ligger alla partiklar kvar i botten och kan vara något frätande på ytan. Då kan man få ev flagningar på ytan, så det bästa isf är nog att täcka över den före vintern. För bärighetens skull, om den gjuts på hösten, spelar det absolut ingen roll. Förutsatt att plattan underhållits ordentligt. Som sagt, jag skulle täckt plattan med presenningar... ;)

ok....tackar för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.