Hej,
Jag funderar på att bygga en stödmur med L-stöd till en parkeringsplats, ca. 10m lång och 1m hög.
Finns det någon som gjort något liknande? Vad kan det kosta och var får jag tag på billigast L-stöd?

/Kenneth

Gjorde 32 meter förra sommaren längs min infart.

L-stöd får du inte tag i billigt utan dem ska du gjuta själv. Vill du köpa dem så kan du tex prata med skanska prefab. Fjolårspriserna låg på ca 1000 kr/metern för 1 meters höjd.

jag har hittils inte fått den sista fakturan på matrial till min mur men den hammnar på ca 10-12000 och då ingår en betongblandare som jag köpte. Jag hadde iofs formvirket gratis så det jämnar kanske ut sig.

Har någon en beskrivnning av hur man gör L-stöd?

Håller själv just på med att gjuta en stödmur (kommer dock inte att sticka upp mer än 40-50 cm som mest) och undrar lite om hur du "mats_o" gjorde med isolering, dränering och "tak" på din mur?

Själv har jag inte tänkt göra nått av ovanstående men har då fått kommentarer om att muren kommer att spricka. Har lite svårt att tro alltför mycket på det, (många betongkonstruktioner står helt oskyddade) men skulle ändå vilja höra andras åsikter och motiveringar.

/Peter

Tja en vinter har den då stått utan att spricka.

Min mur står på gjutsand. det ligger även gjutsand på insidan ovanpå botten i L-et så att säga. Ovanpå det ligger det grövre morän med sten upp till 2 dm.

Hur gör djur? Vet inte men jag gjorde så att jag snickrade en form enligt detta
Z= löstagbar framsida
B= Betong
X= form
M = Marken

ZBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBX
ZBXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
ZBXMMMMMMMMMMMMMMMM
ZBXM
ZBXM
ZBXM
ZBXM
XXXM
MMMM

naturligtvis ska formen gå ihop men forumet är inte gjort för min "högnivå" konst

Jag grävde alltså ut i en slänt och använde den som stöd för mina formar (4 st). Jag armerade med vanlig armeringsmatta med 20 X 20 rutor. Detta förstärktes med knän ar armeringsjärn och en längsgående armeringsstång. Dessutom la jag in en lyftögla i toppen på varje element så att grävaren kunde lyfta dem

Snyggt som tusan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.