I vårt nyinköpta hus från –75 håller vi som bäst på med att byta syllen i alla bärande väggar. Orsaken är att syllen var Cuprinolbestruken och i den fuktiga miljön direkt på plattan avger den en otrevlig unken doft.

Jag tror att det är ganska fuktigt i marken i hela området och för att hålla nere fukten i plattan har jag funderingar på att se över dräneringen.

Kan någon svara på vad som gäller för dränering av hus på platta?

Jag menar dränering är ju mera ett källarproblem men antar att det ska finnas en runt en platta också. Speciellt på 70-talshusen som ligger med betongen rakt på grusbädden.

Visst ska det vara dränerat runt platta på mark med!! Koppla även stuprör till dagvattenledning om detta inte redan är gjort.

Gräv upp och kolla runt grunden. Har själv 70-tals hus.
Ligger tegelrör som dränering, dessa är tyvärr igensjokade med jord/lera. Slarv med återfyllningen, eller också så visste man inte bättre på den tiden. Börjar gräva till helgen för att byta tegelrören mot uponor plast. ;)
Lycka till!

J
Är det Uponor DSA du tänker lägga? Får man fråga vad du gett för rören och var du köpt?

//Johan

Har ej ännu köpt rören.
Vet ej vad grejorna kostar, man kanske får en rejäl överraskning!!
Har du koll på prisläget. Vad jag förstår så ligger de på 4 meters längder.?

J
Har inte koll på Uponors rör, dom enda priser jag sett är Rinkaby och Byggmax, men vilket märke på rör detta är har jag inte en aning om. Blev annars rekommenderad av killen som ska gräva åt mig att ta upp tegelrören, tvätta ur dom och lägga tillbaka dom igen, eventuellt med böjar och centreringsringar i plast emellan för att dom inte ska glida isär. (Beijer i Ängelholm har såna till 4" rör (id) hemma och säljer gärna till dig för en billig peng! :-) ). Fylla tvättad singel ovanpå röret och till sist en fiberduk för att hålla bort jorden.

Men å andra sidan finns det fokl här på forumet om inte för allt i världen skulle lägga tillbaka sina gamla tegelrör...

//Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.