31 050 läst ·
19 svar
31k läst
19 svar
Gjuta platta i murad form av leca?
Intressant lösning med lecablock och enkel kantbalk.
Behöver man inte lägga någon armering mellan leca-muren och kantbalken för att detta ska sitta ihop?
Finns det inte risk att det blir en "rörelsefog" mellan leca-mur och platta/kantbalk annars ifall marken rör sig?
Det kanske t.om. ska vara en "rörelsefog" där?
Behöver man inte lägga någon armering mellan leca-muren och kantbalken för att detta ska sitta ihop?
Finns det inte risk att det blir en "rörelsefog" mellan leca-mur och platta/kantbalk annars ifall marken rör sig?
Det kanske t.om. ska vara en "rörelsefog" där?
Blir ingen rörelsefog där, betongen "suger" tag i stenarna riktigt hårt. Du kan läga rakjärn på distansklotsar (minst 50mm klots) i kantbalken typ 10 lr 12mm järn, med 60 gånger diameterns skarv på järnen. I hörnen kan du förstärka upp med "B" järn (90 graders vinkel) Annars i lite grövre voter än den du ska göra gör man armeringbyglar av olika slag... Räcker med rakjärn för dig...
Funderar ytterligare på denna lösning 
"Svartjobbarn" ställde en fråga längre upp som även jag vill ha svar på
"Jag förstår inte riktikt hu kantbalken funkar om man ändå spikar syllen i lecan, kan nån förklara!! Alltså vad har den för funktion då?"
Ang isolering:
Ska/bör man lägga isolering även under "Leca-formen"?
Ang armering:
Är det en bra eller dålig idé att lägga armering mellan Leca-formen och kantbalken, dvs "armera ihop" dessa?
"Jag förstår inte riktikt hu kantbalken funkar om man ändå spikar syllen i lecan, kan nån förklara!! Alltså vad har den för funktion då?"
Ang isolering:
Ang armering:
Är det en bra eller dålig idé att lägga armering mellan Leca-formen och kantbalken, dvs "armera ihop" dessa?
Kantbalken fungerar som bärande för husets väggar. En betongplatta som är 10cm tjock är inte stark nog att bära upp husets väggar och tack, därför gör man balkar under dessa.Ubbe skrev:Funderar ytterligare på denna lösning
Ang isolering:
Ang armering:
Man KAN lägga isolering under lecastenarna, men det är praktiskt kanska svårt. Isolera balken och plattan du.
Nej du behöver inte armera ihop lecablocken med balken eftersom betongen biter sig fast i lecablocken.
Klicka här för att svara