Jo jag hadde helst lagt ut grunden på en erfaren byggare men jag fick inga vettiga anbud tyvärr. Iom det får jag klara mig själv. Fördelen är att det bara ska bli ett förråd/verkstad så om det går åt HE och blir toksnett så kan jag antingen spackla eller också lägger jag ett innergolv

Kanten på formen är tillräckligt bra för mina krav så den används för att raka av betongen.

enbart ett elrör som sticker upp och det lossnar inte. Det ligger najat under mattorna och översta lagret armering i kantbalken sen sticker det upp ca 50 cm där det sticker upp

Ingen fara för mattorna. De är förankrade i balkarmeringen i varannan ruta runt om hela plattan. I mitten är det sånna där distanser som håller upp dem. Balken är gjord av 5 längsgående järn och hopnjade med u bockade armeringsjärn på ca 1 meters avstånd

Plant och fint ska det bli. Inga trassliga lutningar här inte

Inget vatten överhuvudtaget i detta bygge.

Första flygningen för mig också

3fasuttaget finns. Har hyrt en bra helo som kan fasvända själv om det krävs

Ett tips är att kolla runt på de olika hyresbolagen. Jag är förvisso privatperson men har hyrt andra grejor tidigare och på så sätt fått upp kontakterna lite hos ett hyresbolag. Helo 2 dygn för 420 pix var väl inte dyrt?

Nu var det betong i formen och premiärflygningen avslutad.

2 högpunkter att justera ned och några punkter där det kommer att behövas lite spackel men det duger fint åt mig.

Ett allmänt råd är bara att hitta en svalare dag att gjuta på. Nu härdade den så snabbt att det blev lite knappt om tid att köra helo på. Kan iofs vara jag som började för sent.

Måste man köra helikopter efter gjutning? Tänkte ju ändå lägga klinkers /Parkett överallt förutom i garaget då, men som sagt... Måste man helikopetra?

Nix men det blir nog enklare.

Du kan ju alltid slipa i efterhand istället om du inte vill ha en så grov yta som vanlig gjutning lämnar.

Förresten nån som vet om det räcker med fyra dagars härdning innan man kan borra och dra i expanderbultarna till syllen?

Förresten, den biltemalaser du använde dej av, är det deras laservattenpass eller rotationslasern?

Jag köpte coops laser på stativ, självnivellerande och som man kan rotera 360grader, jättefint och bra...
Förutom när man står på tomten och ska använda det!
Slog på det idag för att väga av mina profiler jag ska sätta ut huset med, men lasern såg man bara om man ställde en tumstock precis framför den, inte när man kom bort en meter...
Jag som ville ställa den i mitten och kunna skjuta ut på alla profiler så jag fick dom i våg...

Ser man biltemas i dagsljus eller ska man slopa den ide´n då?
Egentligen skulle man kanske reklamera coops laser eftersom den inte gör jobbet jag köpt den till... Kostade ju trots allt en del.

moken skrev:
Förresten, den biltemalaser du använde dej av, är det deras laservattenpass eller rotationslasern?

Jag köpte coops laser på stativ, självnivellerande och som man kan rotera 360grader, jättefint och bra...
Förutom när man står på tomten och ska använda det!
Slog på det idag för att väga av mina profiler jag ska sätta ut huset med, men lasern såg man bara om man ställde en tumstock precis framför den, inte när man kom bort en meter...
Jag som ville ställa den i mitten och kunna skjuta ut på alla profiler så jag fick dom i våg...

Ser man biltemas i dagsljus eller ska man slopa den ide´n då?
Egentligen skulle man kanske reklamera coops laser eftersom den inte gör jobbet jag köpt den till... Kostade ju trots allt en del.
Leta på blocket efter en riktig planlaser istället eller låna/hyr en ,jag köpte min från en kille i piteå, han skickade ner den först pengarna sen ;D

Jag körde med biltemas pass men det väger inte helt plant utan man får testmäta det mot tex ett slangvattenpass och antingen trima det så att lasern går plant och strunta i bubblan eller också får man ta tumstocken och räkna ut avvikelsen för varje mätpunkt.

Ska du bygga ett helt hus så skaffa dig ett bättre. Mitt ska primärt användas i trädgården där den felvisningen saknar betydelse.

Själva strplen syns inte alls men laserpunkten sysns hyfsat om det inte är direkt solljus

Fyra dagar räcker. Jag skulle vänta en vecka helst, men de är lite överkurs... Borra absolut inte bara nån dag efter...

Det blev på fjärde dagen det borrades.

Syllen sitter nu med 20 expanderbult. Mmm vad trevligt det är med en Hilti och ett nytt borrstål.

Jepp "min" elektriker var här och kollade upp en åskskada. Han nämde att de precis hadde blivit tvugna att köpa en ny Hilti för att ersätta den jag hadde när jag praktiserade där -88 och den var begnad då. Den gick alltså i 16 år till.

Annars kan H:et stå för Huj vad fort det går

Jo, har hilti på firman jag jobbat åt... Och kan ju säga att det körs inte snällt med hilti maskinerna, det slits och tappas en hel del. Men dom håller riktigt bra. Det märks att det är prylar som är gjorda för arbete. Men så kostar dom ju också en rejäl slant...

/Danne

Jo men en hilti med 20 meters anslutningssladd med bara trådändar i andra änden är en elektrikerdröm. Bara att koppla in på lämplig säkring och tuta och köra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.