Det har tyvärr visat sig med stor tydlighet att jag inte får singlet riktigt så plant som det borde vara innan jag börjar med markisolering och kantelement till plattan.

Jag har lagt ut det efter bästa (hmm) förmåga och paddat det men det är inte tillräckligt plant. Min definition på plant är mindre lutning än 2mm på mitt 60 cm vattenpass

frågan är då vad som är bäst nu:

Att ta kratta, planteringsspade osv och justera underlaget under respektive element när jag sätter dem på plats eller ska jag ta lite av all den pinmo jag har och lägga ett tunt lager för att jämna ut ovanpå singlet och ev padda pinmon

Du behöver inte vara orolig, för sån justering behöver även yrkesmännen göra! Använd singel, INTE jord eller annat organiskt material. Raka bort eller fyll på allt eftersom det behövs. Om du behöver skaffa mer material så använd 4-8 eller liknande singel så blir det lite enklare att justera.

Jag hoppas du sätter elementen med laser..

Mjaoä...

Jag sätter dem med lilla vattenpasset och en planka och kollar sen av det mot lasern också.

4-8 har jag inte på lager men väl lite gjutgrus så det kan kanske duga där jag inte får singlet bra nog

Jag vet inte vad gjutgrus består av, men du ska absolut inte ha "0" i singlet. Hela tanken med singelbädden är att den ska vara kapilärbrytande. Om du täpper till mellanrummen mellan småstenarna med fin kross ger du kapilärkrafterna friare spelrum igen.

Om du har möjlighet så borde du absolut hyra/låna en rotationslaser både till formsättningen och själva gjutningen.

Jag försökte sätta min form utan laser och var rätt nöjd med mitt noggranna jobb. När jag sen fick tillgång till en riktig laser upptäckte jag att det skilde 4cm mellan två diagonala hörn. Det var bara att göra om..

Jag klarade mig bra utan 4-8. Gick hyfsat att väga av med 8-16. I alla fall så pass att största höjdskillnaden blev knappa 5mm.

/Micke

Jag har en biltema laser som jag som sagt kollar av vattenpasset med och de är hittils hyfsat eniga. Ligger hittils på 8 mm på 4 meter men det ska justeras in bättre. Kravet jag har satt är under 5 mm på 4 meter.

Gjutgruset är sand mellan tyvärr 0 och 8 men jag får inte tag i nått annat än sand nu...

Magnus_Nordmark : Du har inte lust att göra en 40kvm platta åt oss ? :)

Nu ligger jag på 5mm enligt det mest pålitliga vattenpasset av dem alla. Slangvattenpasset.

Vår grundsättare la ett tunnt lager med sand ovanpå makadamskiktet, dessutom la de tunna träribbor under kantelementen.

Jag la 4-8 makadam men vägde in varje element för sig med en planlaser + avvägningsinstrument 7mm var min högsta differans, men sen har jag en laser med +/- 3mm på 300M.Jag "stockade" marken där elementen ska vara med några L-järn.. Hade nog inte vågat lita på en biltema laser, bättre att använda ett avvägningsinstrument då..

lilla_ivy skrev:
Vår grundsättare la ett tunnt lager med sand ovanpå makadamskiktet, dessutom la de tunna träribbor under kantelementen.
Jag hoppas innerligt att han har tagit bort träribborna efter gjutningen! Det får inte finnas något organiskt material under plattan, och definitivt inte i det kapilärbrytande skiktet.

Ajdå, då åker jag dit. Finns ett antal myglik i min grund nu ;)

5 mm skillnad på grunden motfyllt till 10 under kanten på blockern ca 40 cm brett och trampat. armerat med 5 järn i balken varierande mellan 8 och 12 samt mattor över hela plattan. Betongen kommer på onsdag och första virkeslaset handlas i morgon, ska även beställa limträbalkar och försöka hyra en helikopter till betongen. Det är skönt med så kallad semesterledighet :D

Förresten när är det dags att köra helon på den nya betongen?

mats_o skrev:
Förresten när är det dags att köra helon på den nya betongen?
När betongen är LAGOM hård.. ;-) Börja köra försiktigt när betongen är hård nog att gå på utan att du sjunker ner med foten. Börja INTE tidigare fast det kan verka segt att vänta. Kör du för tidigt är det stor risk att du masar runt betongen för mycket och du får en ojämn platta.

• Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
Nä, säger du det.

bättre med lite hård än lite lös alltså. Vad kan det bli grovt i timmar 6-10?

Bara så att jag vet vilka timmar vi ska vaka på betongen och vilka vi kan sitta och fira den nya plattan på ;D

Jag hade gjut-hjälp, vilket jag är riktigt glad för. Överväg att köpa in några timmar från en som är erfaren, det är mycket att tänka på:

- Nivåmätning med laser vartefter betongen pytsas ut

- Hålla koll på uppstickande grejer så att inte förankringar kring t.ex el, VA, etc sticker.

- Kolla också att du inte trampar till armeringsnätet så att det knäcks uppåt vid kantelementet och kommer ovanför ytan.

- Ska du ha fall? Det var skönt att få det ordnat av nå'n som kan.

- Brunn? Gjut fast den på rätt höjd dagen innan så slipper du oroa dig för att du trampar den ur läge.

- Helikopterkörning provade jag aldrig, men jag kan tänka mig att det är rätt bökigt första gången.

Helikopter:
Har du trefasuttag? Kolla rotationen så helikoptern snurrar åt rätt håll. Om det är fel och inte helikoptern kan fasvända själv så byter du plats på två (godtyckliga) av de tre faserna i uttaget. OBS noll och jord ska sitta kvar på sina platser.

Först ruggar du upp ytan med skyddsplåten på. Det tog nog ett par timmar innan det var dags att rugga (finns säkert nå't bättre namn).

Sen tar du av skyddet och kör med stålbladen över ytan. Om det slaskar upp vallar kring helikoptern har du kört för tidigt. Vänta mera..

Magnus eller nå'n. Rätta mig om jag har lurats på någon punkt. Det var i alla fall så här vi gjorde.

Jag antar att det var lite semester-rush före midsommar när jag gjöt. Men det var på håret att jag fick tag på helikopter. Vi privatpersoner (är du så'n?) ligger ganska långt ner i näringskedjan i förhållande till yrkesfolket.

Jag fick jobba hårt för att få Cramo att boka helikoptern dagen innan (hade ringt i ca en veckas tid). Normalt får inte privatpersoner "boka".

Lycka till!
/Micke

sgryd: Nej du har rätt på alla punkter. Jag skulle också råda att man som "nybörjare" tar hjälp av någon med erfarenhet. Det kostar inte många kronor mot de enorma summor det kostar att åtgärda misstag gjorda vid gjutningen. Skäckexempel jag har hört om handlar om 100 000kr i flytspackling av en hel villaplatta... Inte roliga pengar.

mats_o: Hur länge man bör vänta innan man slipar beror helt och hållet på vädret. Ohc jag lovar dig att du har att göra hela tiden du väntar, det är mycket att pyssla med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.