1 889 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Halvdränera?
Av olika skäl är det extremt jobbigt att dränera mitt hus enligt konstens alla regler (trångt, berg, trappor m.m.). Jag funderade då istället på att gräva ett dike (eller kanske två parallella diken) en bit från huset där marken lutar mot huset, slänga i dräneringsslag och dräneringsgrus. Vattnen leds sedan vidare i dräneringsrören förbi och bort från huset. Jag inbillar mig att jag på detta sätt kan få bort en hel del ytvatten som rinner mot huset. Kan detta va nåt?
Visst,det är nog bättre än inget.Men om du redan har vatten närmare så blir du nog inte av med det. Har du sen tänkt att göra fint i källaren så är det ju alltid skönast att gjort allt riktigt. Utifrån och in..men sådan är ju jag..
Finns ett problem till eftersom vatten gärna följer ett matrialskikt i backen så har du otur och matrialet ligger "fel" så kan vattnet gå under din dränering och komma upp innanför om du gör som du tänkte
Det jobbiga är att det vid odränerade hus ofta ligger jord mot huset. Denna har en hög luftfuktighet och kommer att ligga som en våt handuk runt huset. Jag ha en mur som jag trodde skulle stoppa upp vattnet. Den tar upp vatten men inte så att det räcker
Klicka här för att svara