Hej!
Jag bygger garageplatta med kantelement och 100mm frigolitplattor, Jag undrar om följande fusk är OK för att ändå få ett bra slutresultat, eller kommer jag få problem?

Markarbete: Marken under garaget består av bergshällar på vissa ställen och på andra ställen sprängsten blandat med makadam och 4/8 grus. Jag har varit ytterst nogrann med markbearbetning under kantelementen men i mitten av garaget slår nivå'n på +/-2 cm. Jag har heller inte paddat. ytan överhuvudtaget.

Isolering: På vissa ställen där berget kommer upp har jag tunnare isolering. Eftersom marken är ojämn under har det blivit en del glipor i isoleringen som jag tätat med fogskum. Jag har dubbla lager isolering i mitten (20 cm) och endast en ränna runt om på 10*20 cm, är det kanske för smalt?

Armering: Jag snålar på armeringsbyglar och lägger mattan ända ut mot kantelementen istället och lägger 10mm järn direkt på mattan i rännan istället. Jag har dock armeringsjärn 5 cm från botten av rännan.

Tacksam för snabbt svar. Gjuter inom några dagar.
/Chris

Nu är det ju lite sent, men du bör ju absolut ha en paddad makadambädd under isoleringen! Annars har du inget kapilärbrytande lager och avjämning mot underlaget. Är lagret opaddat riskerar du sättningar..

Byglar behöver du nog inte, så det är inte att snåla, men bredda balken till 30cm och ha två st 12mm järn på klossar i botten oc hsedan 2st 12mm järn på mattan.

Annars fungerar ditt upplägg hjälpligt, men jag skulle inte byggt på det sättet..

Tack för snabbt svar.
Min tanke var att underlaget är så stabilt ändå, det har också regnat en del på det så det kanske är relativt packat iallafall, det tar emot att släpa hem en padda för att använda den i 15 min.

Varför är det så viktigt att ha en bred ränna. Blir det inte mycket värmeförlust p.g.a detta?
/Chris

Det är viktigt för att det är den balken som bär upp alla väggar och hela taket!! En 10cm platta är inte bärande för byggnaden utan utgör bara ett golv! Så bredda balkarna för att väggar och tak ska stå stabilt!

Jag förstår, tack!
/Chris

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.