???
Hej.

Jag har ett 1 plans hus med källare byggd 1968. Har sett att jag har fått lite fuktskador i källaren. Mitt problem är att ca 75% av väggarna i källaren redan är isolerade på insidan, kan därför inte avgöra hur det ser ut under denna.
Har tänkt att dränera om hela huset och har lyssnat hos flera olika leverantörer. t.ex Platon, Isodrän, Podrän osv ::).
Jag vill försöka få fukten ut ur källarväggen ;D
Har en kompis som dränerade för 5 år sedan med platon + frigolit och täckduk, han är jättenöjd.
När man läser på diskussionsforumet känns det som om man skall använda Isodrän eller liknande när man har inredd källare..
Vad skall jag göra, alla leverantörer säger att deras isolering fungerar jättebra....

/Byggarbo

Inte helt lätt att svara på men jag kan ju så ett par ideér:

När du börjar gräva och når schaktbotten (en bit nedanför underkant betongplatta), har du då mycket vatten så att grunden riskerar att permanent stå i vatten skulle jag personligen luta åt Platon eller liknande. Jämför med gummistövlar, inte går du ned i vattnet med lite frigolit runt fossingarna ;)
Ser det däremot hyfsat torrt ut skulle jag satsa på Pordrän eller liknande system.

Själv körde jag med dubbla lager Pordränskivor med förskjutna skarvar som jag limmade (PL 200) upp på den nyputsade lecaväggen. Detta kompletterat med 3 olika nivåer på dräneringen torde borga för ett bekymmerslöst grundliv...

http://www.familjenlindstrom.se/images/pordran.jpg

Ett par tips till angående isolering av källare:

1) Källarväggar under mark:
* Isoleringen skall vara på utsidan av väggen
* Om du skall regla så använd plåtreglar, isolera inte på denna sida
* Ingen plast

2) Källarväggar över mark:
* Du kan isolera denna men inte mycket, själv körde jag med 45mm
* Använd med fördel plåtreglar här också
* Ok med plast

Läs även denna tråd:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Isolering;action=display;num=1122366122

ByggaNytt skrev:
Inte helt lätt att svara på men jag kan ju så ett par ideér:

Jämför med gummistövlar, inte går du ned i vattnet med lite frigolit runt fossingarna ;)

[länk]
Men hur varm är du sen när du står i dina gummistövlar då? ganska svettigt blir det..o andas o värmer gör dom ju inte heller ;) ::)
Därför skulle jag rekommendera isodrän. Det har vi själva också och är helnöjda ;) 8)

Om huset står i vatten spelar det ingen roll vad du använder, det blir blött! Vattnet måste ju ledas bort. Det finns inga gummistövlar som håller tätt i 50 år.

Vitsen med isolering på utsidan är att väggen ska bli såpass varm att vatten inte kondenserar i den. Om väggen är varmare än omgivande mark så kommer fukt att transporteras ut och kondensera utanför väggen, i isoleringen eller mot platonmattan(om den är isolerad på utsidan). Men om det står vatten mot väggen eler bottenplattan så kommer det också finnas i väggen/bottenplattan och kapillärt sugas uppåt oavsett hur mycket du försöker täta. Du kan säkert bromsa processen genom tätning men du kan inte stoppa den.

Hej!
Jag har börjat gräva -för hand- ;D lite jobbigt men gratis, det är ganska lättgrävt.

Jag har tänkt:
1: Göra rent grunden, (den är bara putsad)
2: Isodrän eller Pordrän
3: Isolera ytterligare med vanlig cellplast (ByggMax)
4: Fiberduk
5: Fyllnadsmassor (utan stora stenar)

Gissar att vanlig cellplast är billigare...

2: Isodrän eller Pordrän
3: Isolera ytterligare med vanlig cellplast (ByggMax)
4: Fiberduk
Ska du lägga vanlig cellplast utanför Isodrän så kan du skippa kostnaden för Fiberduken då cellplasten är tät och släpper inte igenom något som kan fylla igen Isodränens mellanrum. Är inte så säker på att detta blir bra heller att hålla på och byta system sådär mitti.

Tempen i isodränen höjs vilket kanske ger motsatt verkan... det skulle vara bättre om den sjunker - kondenserar den fuktiga luften..

Undvik fukttrögare isolering som homogen cellplast utanför dräneringsskivor som Isodrän eller Pordrän. Den tätare isoleringen hindrar fuktvandringen och fukthalten stiger i dräneringsskivan och uttorkningen avstannar. (Dessutom är inte cellplasten dränerande utan måste ha ett dränerande skikt utanför). Hur stor uttorkning man får är helt avgörande av hur torrt (hur låg fukthalt) man kan få precis utanför källarväggen, ju torrare desstå större uttorkning.
ALLA hus som står direkt på marken utan isolering under suger upp fukt från marken, blötare mark ger högre uppsugning, sämre betongkvalitet ger också större uppsugning, ett fuktskydd som torkar ut är därför att föredra. När ni diskuterar "gummistövlar" skall ni tänka på att den "stöveln", på huset alltså, saknar sulan och endast har skaftet kvar och ger därför inget skydd mot fuktuppsugning underifrån.

Stämmer säkert - man ska hålla sig till ett system. :-X

Funderar på hur platon eg. fungerar blir det någon ventilation mellan den täta källarväggen och platonmattan eller är det bara kapilärbrytande.

Om det ventilerar -ventilerar man inte bort värme?
Försumbart eller?

Har någon koll på vilken metod som ger bäst isolering..
???

Jag har då aldrig förstått eller fått någon förklaring till hur det kan bli någon ventilation i platonmattans luftspalt UTAN hjälp av en fläkt. Var finns drivkraften som får luften att röra sig?? Utan fläkt blir det därför fuktigt mellan platonmattan och väggen och därmed dålig uttorkning. Som kapilärbrytning tror jag att den är betydligt bättre än den gamla asfalten.
EgenHärd, gå in på tillverkarnas hemsidor så hittar du de olika metodernas värmeisoleringsförmåga på deras
produktdatasidor.

Ok jag ska kolla närmare på spec. på Isodrän / Pordrän.

Vilka fabrikat fungerar bäst om man tänker köra typ isodrän, mest lättarbetat prisvärt e.t.c. ?

Det finns kanske fler fabrikat än dessa två?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.