3 830 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Minimera tjäle
Om man vet med sig att man med största sannolikhet kommer att vilja komma igång att gräva för huset under vinter/vårvinter, kan det då vara idé att vräka ut halm eller liknande på marken och lägga pressenning över, för att isolera jorden litegrann? Tanken skulle vara att tjälen skulle bli mindre elak så att man kan gräva när det annars kunde bli jobbigt.
Så, skulle detta kunna hjälpa något och är det isåfall vettigt att göra, eller är det meningslöst extra-arbete som inte ger någon verklig skillnad?
Så, skulle detta kunna hjälpa något och är det isåfall vettigt att göra, eller är det meningslöst extra-arbete som inte ger någon verklig skillnad?
Tycker det är 'rätt' tänk, kanske framförallt ur perspektivet att Du kanske *möjligen* kan få igång någon schaktfirma tidigare än alla andra. Deras beläggning borde rimligtvis vara lägre om tjälen ligger tjock, vilket borde ge Dig en fördel.
Det borde hjälpa, men jag har ingen aning om hur mycket tidigare man kan starta schaktning med dessa förebyggande åtgärder.
Kanske ett bra tillfälle att pruta på markentreprenaden, mer argumentet att solarier är billigare på sommaren ;-)
Det borde hjälpa, men jag har ingen aning om hur mycket tidigare man kan starta schaktning med dessa förebyggande åtgärder.
Kanske ett bra tillfälle att pruta på markentreprenaden, mer argumentet att solarier är billigare på sommaren ;-)
Klart att det hjälper! Du måste naturligtvis lägga ut isoleringen innan frosten kommer 
Har hört någonstans här på forumet att för varje 10cm frigolit man lägger i marken så minskar tjäldjupet med upp till 40cm! Nu skall ju du lägga uppå marken men det bör vara samma i teorin 8)
Har du ngt billigt att ösa ut på tomten så kan du nog tjäna på det!
Har hört någonstans här på forumet att för varje 10cm frigolit man lägger i marken så minskar tjäldjupet med upp till 40cm! Nu skall ju du lägga uppå marken men det bör vara samma i teorin 8)
Har du ngt billigt att ösa ut på tomten så kan du nog tjäna på det!
Tack för svaren!
Jag har också funderat kring det där med presenningen. Fördelen är ju dock att de allra flesta har någon presenning liggandes, så det går nog att låna ihop till en rätt stor yta, men om någon har något bättre förslag så vore det förstås trevligt.
Jag tänkte i första hand som vindskydd och i andra hand som regnskydd.
Jag har också funderat kring det där med presenningen. Fördelen är ju dock att de allra flesta har någon presenning liggandes, så det går nog att låna ihop till en rätt stor yta, men om någon har något bättre förslag så vore det förstås trevligt.
Jag tänkte i första hand som vindskydd och i andra hand som regnskydd.
Klicka här för att svara