7 688 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Intag tilluft kamin
Hejsan!
Skall gjuta in en tilluftskanal för kamin i plattan. Var skall denna lämpligast gå ut genom sidan på plattan? Högt eller lågt, är det bara att borra hål i kantbalken?
Kan det inte bli problem om inttaget täcks med snö vintertid (bor i norrbotten)?
Skall gjuta in en tilluftskanal för kamin i plattan. Var skall denna lämpligast gå ut genom sidan på plattan? Högt eller lågt, är det bara att borra hål i kantbalken?
Kan det inte bli problem om inttaget täcks med snö vintertid (bor i norrbotten)?
Min går ut mitt i kantbalken som dom borrade snabbt igenom (mina kantbalkar är ju nästan bara frigolit).
Köp ett ventilationsgaller och skruva fast på utsidan, jag hittade ett förzinkat galler med nät bakom så håller man även småkryp borta.
Köp ett ventilationsgaller och skruva fast på utsidan, jag hittade ett förzinkat galler med nät bakom så håller man även småkryp borta.
Det är väl svårt att undvika att den hamnar lågt. Normalt sätt skall ju diametern på röret vara 100 mm. Den kan inte ligga i överkant på plattan, utan måste ligga ca 100 mm ner. Normalt sett är sockelhöjden inte mer än 200 mm över marknivån, så röret kommer att mynna ut alldeles vid marken. Jag har också funderat över det här med snön (bygger i Luleå), och har bestämt mig för att dra in tilluften under en altan. Det känns naturligare att skotta altanen än att göra en grop i snön på ett godtyckligt ställe vid huset.
Klicka här för att svara