1 563 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Rördragningar i grunden - regler
Hej alla, jag postade denna fråga i kategorin El men jag fick inga svar där, kanske passar sig bättre här.
Jag kommer att gjuta 100mm tjockt med armerad betong och jag tänkte dra alla möjliga slags rör till datanät, el och annat i betongen. Dessutom kommer jag lägga in golvvärme.
Jag tror att jag blir tvungen att dra VP50 (50mm elrör) i vissa fall. Är det ok att lägga dem i betongen eller blir det blir betongen försvagad där röret går?
Vidare så har jag för mig att det finns en maxgräns för hur många VP-rör som man bör lägga intill varandra innan det finns risk för att betongen spricker.
Kanske gäller allt detta bara när man gjuter ett bärande bjälklag och inte direkt på mark?
/Larre
Jag kommer att gjuta 100mm tjockt med armerad betong och jag tänkte dra alla möjliga slags rör till datanät, el och annat i betongen. Dessutom kommer jag lägga in golvvärme.
Jag tror att jag blir tvungen att dra VP50 (50mm elrör) i vissa fall. Är det ok att lägga dem i betongen eller blir det blir betongen försvagad där röret går?
Vidare så har jag för mig att det finns en maxgräns för hur många VP-rör som man bör lägga intill varandra innan det finns risk för att betongen spricker.
Kanske gäller allt detta bara när man gjuter ett bärande bjälklag och inte direkt på mark?
/Larre
Rent generellt så blir betongen försvagad av allt som ligger i den som inte är betong. Armeringen försvagar, avlopssrören, golvvärmeslangarna försvagar etc. Så för den delen behöver du nog inte vara orolig, för plattan är redan perforerad.. ;-)
Hur många rör du får ha intill varandra vet jag inte, men 4-5st borde vara lugnt.
Hur många rör du får ha intill varandra vet jag inte, men 4-5st borde vara lugnt.
50 VP får du inte bunta i en 100 mm platta. Du bör noh ha ca 10 cm mellan rören för att inte försvaga plattan allt för mycket. Det kan låta löjligt men kägger du säg 4 VP bredvid varandra i bunt så tar det en ganska stor tvärsnittsyta och du får risk för ett skjuvningsbrott. Armering kan du dock lägga i för att förstärka upp detta. Men lägg dem istället med mellan rum ca 10 cm så e det no problemas....
Klicka här för att svara