4 866 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
!!! Akut om armering i kantbalk?
Hej min kvalitesansvariga vill att vi sätter byglar i kantbalken med 40cm mellan det kommer bli ca 100st.
Min grundläggare säger att det ska räcka med underliggare och sen nät med extra överliggare i balken. Vem har rätt??
Hela grunden står på sprängmassor med berg under.
Betongen kommer imorgon vid kl 10:00 !!!
Enligt kvalitetsansvarig får vi ej gjuta innan vi satt dit dessa.
Vad kan vi göra och vad är rätt ???
Måste finnas någon expert på området här.
Häls Niclas
Min grundläggare säger att det ska räcka med underliggare och sen nät med extra överliggare i balken. Vem har rätt??
Hela grunden står på sprängmassor med berg under.
Betongen kommer imorgon vid kl 10:00 !!!
Enligt kvalitetsansvarig får vi ej gjuta innan vi satt dit dessa.
Vad kan vi göra och vad är rätt ???
Måste finnas någon expert på området här.
Häls Niclas
Ja om betongen kommer kl 10 pronto så är det ju inget att göra, för att montera 100 byglar gör du inte på 3 timmar....
Vem som har rätt beror helt på förutsättningarna sosom laster, markförhållanden etc. Om det står på ritnign/i anvisningar för ditt bygge att det skall var byglar så ska det vara så. Däremot tycker jag att det låter som att huset kommer stå stabilt, så byglar kanske är överflödigt.
Men lita på din KA, för det går inte att råda i såna här frågor över forum..
Vem som har rätt beror helt på förutsättningarna sosom laster, markförhållanden etc. Om det står på ritnign/i anvisningar för ditt bygge att det skall var byglar så ska det vara så. Däremot tycker jag att det låter som att huset kommer stå stabilt, så byglar kanske är överflödigt.
Men lita på din KA, för det går inte att råda i såna här frågor över forum..
Hmm som föregående talare va inne på....
Står det att det skall vara byglar på Konstruktionsritningen så SKALL det vara byglar...Står det inte det så skall det INTE vara byglar....Vad din KA säger är helt orrelevant för han har inte ett piss med det att göra för att han tycker så...Ritning och beskrivning styr förutsättningarna.... FÖr jag förutsätter att det finns en dokumentation på hur arbetet skall utföras... Och en konstruktionshandling brukar finnas på alla grunder av någorlunda dignitet dvs platta för hus kvalificerar sig dit...
Står det att det skall vara byglar på Konstruktionsritningen så SKALL det vara byglar...Står det inte det så skall det INTE vara byglar....Vad din KA säger är helt orrelevant för han har inte ett piss med det att göra för att han tycker så...Ritning och beskrivning styr förutsättningarna.... FÖr jag förutsätter att det finns en dokumentation på hur arbetet skall utföras... Och en konstruktionshandling brukar finnas på alla grunder av någorlunda dignitet dvs platta för hus kvalificerar sig dit...
Jodu, så kan man ju tycka. Men min KA underkände konstruktionsritningen, kontaktade kommunens byggingenjör som i sin tur stoppade bygget till dess kompletterade ritningar kommit in (konstruktionen var det inget fel på - bara att det saknades siffror på ett papper). Efter tre veckors stopp (byggingenjören gick på semester) har vi nu fått OK på konstruktionen från KA och därmed snart ett bygglov igen. Det är en KA som jag betalar konsultarvode...
Kommunen själva beskriver KA som citat "sin förlängda arm".
F-n vad man har fått bita ihop när alla regler och förordningar ska följas till punkt och pricka - för en liten sketen utbyggnad till ett torp ute i skogen :-X
Tack för svaren.
Det finns ej med på konstruktionsritningen men vi satte dit halva byglar så det var han nöjd med. Men det var mycket jobb tidigt på morgonen.
Nu är det gjutet och de börja mura tre skift på bakvägg idag.
Blev hur bra som helst.
Häls Niclas
Det finns ej med på konstruktionsritningen men vi satte dit halva byglar så det var han nöjd med. Men det var mycket jobb tidigt på morgonen.
Nu är det gjutet och de börja mura tre skift på bakvägg idag.
Blev hur bra som helst.
Häls Niclas
Vad skall man då ha en KA till? Är inte vitsen med en KA att fånga upp fel så det inte blir felbyggt och då är det väl väldigt bra om KA även är observant på om det finns fel i ritningar eller beräkningar.mr Z skrev:Hmm som föregående talare va inne på....
Om nu målet är kvalitet och inte byråkratförsörjning.
Självklart är det bra med en observant KA men i konstruktionsfallet så anser iaf jag att konstruktören har ett ansvar. Jag har ALDRIG sett en underdimensionerad K-ritning. Så är det fel skall man givetvis säga till. Det som gör mig lite förbannad är att det skall gå så långt att man måste kontrollera den som kontrollerar kontrollen.. Det är 1984 varning på den.
Klicka här för att svara