1 403 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Fuktig sula ?
Gjutit platta på mark i somras för garaget med 10cm isolering, och varje dag den sista veckan har det varit blött/fuktigt längst in i garaget. Sulan är på 65kvm och ca 30kvm är mörk av fukt. :-/ :-/
Varför är det så ?Taket är rest så fukten kommer inte uppifrån... Men garage portar och fönster/dörrar har jag inte monterat än så det är ingen värme i garaget....
Varför är det så ?Taket är rest så fukten kommer inte uppifrån... Men garage portar och fönster/dörrar har jag inte monterat än så det är ingen värme i garaget....
Troligen är det så enkelt att längst in i garaget står luften lite still, och den fukt som finns i plattan ventileras inte bort som det gör i framkanten. Betong är ju lite krongligt att fuktmäta, då man måste borra hål och stoppa i givaren 6-7 cm ner för att få ett riktigt värde. Ett annat enklare sätt att prova är att ta en plast, ca 0,5x0,5 m. Lägg ut två sådana bitar, en i framkant och en i bakkant, tejpa kanterna så det blir tätt. Efter en eller två dagar kan du se om det blivit fukt under plasten. Säkerligen får du lika mycket på båda plastbitarna. Får du mer på provet i framkant beror det på att det blir varmare där, och då höjs ångtrycket och mer kondens fälls ut på plasten.
Du har isolering under plattan vilket är helt riktigt. Men det betyder också att plattan tar längre tid på sig att brinna, då all fukt måste vandra uppåt.
Tartan
Du har isolering under plattan vilket är helt riktigt. Men det betyder också att plattan tar längre tid på sig att brinna, då all fukt måste vandra uppåt.
Tartan
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hmm, ja kanske men jag får nog göra garaget vindtätt innan(inga dörrar eller portar monerade ännu), när jag kommer upp i en 15grader ska jag avfukta hade jag tänkt mig. Men tror inte det är problemet med att halva sulan är fuktig ibland..lastkaj skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden