Hej!

Vi har i helgen fortsatt vårt schaktarbete på tomten vi köpt - och det vi trodde, visade sig vara sant . BERG!!!

Nu undrar jag lite över priser gällande sprängning, det rör sig om ca 40 kubik som skall bort.
Måste man anlita någon eller kan man göra det själv med tex SAVEX? Hur nära skall grannhusen ligga för att det skall krävas besiktning och vad kostar den.

Jag är väldigt tacksam för hjälp och råd.

Hej

Vi valde att köra med Safex, och vi skulle flytta betydligt mer berg än 40 kubik. Detta visade sig vara ganska tungt och ta mycket tid.
Vi kommer nu ta in sprängare för att ta bort resterande berg ca 60 kubik. Det jag fått av dom är ett ställ pris på 6000 och kubikpriset ligger på 300-400 kr.
Vad gäller besiktningar så ska alla grunder inom 50 m och alla murade skorstenar besiktigas. Detta kostar ca 5000 kr stycket.

Jag tror att man spar mycket pengar på att köra med Safex om du har möjlighet till kompressor och borr samt någon som kan införskaffa Safex. Det krävs också mycket tid och enligt min erfarenhet är det bra om denna tid är ganska sammanhängande för att få så mycket som möjligt gjort.

Lycka till!

Andreas

Vi har ESTEX AB hos oss nu och de har sprängt bort 25M3 sten nära huslivet. Om det är på platten blir det klart billigare. De använder BOULDER BUSTER som enligt min meing funkar bra och man slipper inspektera grannarnas rökgångar och hus. Värt att kolla dylika firmor.

Robert

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.