Har en väldigt kuperad tomt med berg och stora stenar på, som jag vill bygga hus på så småningom, frågan är då om man måste spränga för att få en jämn yta, eller om man kanske kan "skrapa" bort jordlagret ovan berget och gjuta/mura upp en grund direkt på berget för att få det i nivå?

Ska det sprängas så kommer det ju kosta skjortan med besiktning av alla fastigheter runt omkring.

Det beror ju på vad du vill ha för grund. Kan du tänka dig en plintgrund och berget inte lutar alltför mycket så kan du ju göra det jätteenkelt. Hål för plintarna ner till berget. borra fast förankringsjärn i berget och ställ huset på plintarna. Enda nackdelen är att det blir lite svalare om fötterna så golvvärme plus lite extra isolering rekomenderas

Bob_the_builder
Själv gjorde jag som du föreslår - skrapade av jorden noggrannt från berget, gjöt en sula och murade sedan upp till jämn nivå. Höjden varierar mellan en och fem lecablock plus sulans höjd (15-35 cm).

Ok, då får det nog bli det som gäller, känns som att man sparar en slant på det!
Tack!

Sprängning kostar om du har grannar i närheten, krävs besiktningar osv sen är det ju alltid en fråga var sprängstenen ska dumpas.

Grundfrågan är ju fortfarande hur stor höjdskillnaden är. Jag vet att plintar klarar mer än två meter men då kanske man ändå vill göra en kallkällare billigt :)

jo har ju ett antal grannar så sprängning blir nog uteslutet.

Hej.. Om det inte är alltför mycket kan man även "knacka" bort berget eller spränga själv med vattenskott. Inga av dessa alternativ kräver besiktning av grannfastigheter. Jag fick offerter på sprängning på min tomt på ca. 30´. Han som sedan kom och knackade bort det tog 4500. Nackdelen som jag ser det med att mura upp är att fasaden riskerar att se väldigt hög ut..
:)

Är det tillräckligt högt så kan man ju alltid ha trädgårsgrejor under och en altan/däck över

hur gör man när man "knackar" bort berg?
Annars så tänkte jag mig nog en källarvåning kanske, det skulle ge mer utrymme!

Större grävmaskin med hydraulhammare är vad du behöver till det

mats_o skrev:
Större grävmaskin med hydraulhammare är vad du behöver till det
Ok, annars får jag väl ställa mig med en mejsel och hammare och ägna några år till att knacka för hand! ;D

Du spar in gymkortet på det viset :D

Hej

Det är svårt att avgöra detta utan att se hur tomten och ritningar ser ut, men jag kan bara ge dig mina erfarenheter av detta som jag nyligen fått lära mig "den hårda vägen".

Det började med att jag hade en entrprenör som rådde mig att köra gasprängning av det berg som skulle bort pga de många fördelarna. Inga tillstånd, ingen besiktning, jag kunde göra jobbet själv och det var ju inte så mycket tyckte han.

Efter 6 helger eller snarare 48 timmars pass med tryckluftsborr och packande av sand så hade jag tagit bort ca 100 kubik. Men jag spydde på skiten och tog dit en bergsprängare som gjorden en uppskattning att det var ca 200 kubik kvar att ta bort.

Summasumarum, det blev kanske 40-50 tusen dyrare men resultatet blev betydligt bättreoch jag sparade ungefär 6 månader.

Jag besiktigade tre fastigheter och det totala arbetet tog ca 10 dagar.

ok, har ju alltid varit så att cash is king, jag har dock massor med tid att göra själv och är inte lika mkt att ta bort.
Så jag tror nog att om jag ska ta bort så gör jag precis som du; provar sjävl först, lessnar jag så tar jag in nån som fixar det! 8-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.