5 946 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Brant garageuppfart - yta?
Jag har en ganska brant garageuppfart där jag antingen ställer bilen eller kör vidare in i garaget. Idag är det ölandssten på uppfarten. Jag undrar om det är nån som har nåt tips om vad man lämpligen bör ha för underlag/material på denna uppfart om man vill ha nåt strävt och "halksäkert", både för bilen och för gående. Jag funderade först på gatsten men den blir ju snorhal. Det måste dessutm vara någorlunda estetiskt, det är ett 30-talshus. Ytan på själva uppfarten är ganska liten. Från gatan/trottoaren till garagedörren är det precis så en kombibil kommer in. Bredden är en kombibil plus en barnvagn...
Tack för tipsen - som jag gissade så krävs det nåt mindre estetiskt tilltalande som betong eller asfalt för att få fäste... Ingen annan som har nåt tips?
Jag funderar på att kanske sätta gatsten men lägga betong/asfalt eller nåt grovt material endast i "hjulspåren". Kanske det t o m skulle funka med såna där betongplattor med sten på ytan?
Jag funderar på att kanske sätta gatsten men lägga betong/asfalt eller nåt grovt material endast i "hjulspåren". Kanske det t o m skulle funka med såna där betongplattor med sten på ytan?
Lägg i värmekabel (i två stråk för hjulen..)vettja!synpunkter skrev:Tack för tipsen - som jag gissade så krävs det nåt mindre estetiskt tilltalande som betong eller asfalt för att få fäste... Ingen annan som har nåt tips?
Är det riktig vinter får du fäste ändå, blaskar/fryser det.. på med värmen en liten stund så kan du köra upp sedan..
Spontanidé:
Rakt knäckta betongplattor lagda på höjden så den knäckta ändytan bildar en skrovlig yta och sedan lägger man dem i ett fiskbensmönster så man får samma typ av diagonala ränder som i en betonggjutning.
Rakt knäckta betongplattor lagda på höjden så den knäckta ändytan bildar en skrovlig yta och sedan lägger man dem i ett fiskbensmönster så man får samma typ av diagonala ränder som i en betonggjutning.
Klicka här för att svara