Hej! köpte ett Åseda hus i september förra året från -81
huset ligger på 125 kvm och krypgrunden sträcker sig under hela huset i 3 olika sektioner med kryphål in till varje.
Enl. besiktningsmannen så var det inte nån direkt fara med grunden, men det hade börjat bildats mikrobiell tillväxt dvs vissa tider om året är det hög fuktighet där nere, han rekommenderade deras avfuktare såklart, den offert jag fick av den slutade på 40.000kr

vet ej om ni sett deras konstruktion av avfuktaren, där man drar rör ut till varje ände i huset som blåser ut luft. detta kräver upphängda rör i taket i grunden m.m och täta alla ventialtionshål.

Men många har varit nöjda över sin Munter Homedry 11y. där man endast behjöver köpa till 2 spirorör ett ut ur grunden och ett på 4-5m som ska blåsa ut luft i grunden, men fråga blir då direkt skulle verkligen det korta röret klara av att ta den fuktiga luften i de andra sektionerna?

borde kanske göra det eftersom luften cirkulerar då och så småningom komemr denna luft ram till avfuktaren.

denna kostar 14.000kr + spirorör och lite nät för att skydda röret på utsidan från möss m.m så kanske 14.500kr totalt och det är ju en rejäl skillnad, iofs får jag göra jobbet själv, men sparar ju 25.000kr

snackat med så många och fått olika saker, att jag snart varken vet ut eller in

Har pratat om detta på andra forum, men vill ha olika åsikter och förslag.

ang plasten i grunden, ska det ligga sand ovanför denna eller inte? fått olika svar på denna fråga.

mvh
christian

bifogar en bild på min grund

• krypgrund_kopiera.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppstugan skrev:
Fungerar klockrent i mitt hus.
/P
Hur vet du att den fungerar? Vilka mätningar har du gjort? Vad hade du för problem? Hur länge har du haft den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.