18 744 läst ·
6 svar
19k läst
6 svar
nätarmering överlapp?
Två hela rutors överlapp bör det vara. Vanliga armeringsjärn skall skarvas enligt formeln: diametern x 40 = överlappslängd. Alla mått i mm, så för exempelvis 12mm järn blir det 12 x 40 = 480mm, vilket avrundas till 50cm.
Good luck!
Good luck!
Om man är petig gällde/gäller tumregeln för "lös"kamstångs armering av kvalitet Ks40.
Nätarmering får kortare skarvlängd tack vare de svetsade tvärstängerna.
Idag är armeringen av en annan kvalitet (starkare) så skarvlängden är troligen längre än 40xdiametern.
Nätarmering får kortare skarvlängd tack vare de svetsade tvärstängerna.
Idag är armeringen av en annan kvalitet (starkare) så skarvlängden är troligen längre än 40xdiametern.
hmmm.. jag förtår inte helt vad du menar.tomtletare skrev:
Först säger du att överlappet inte behöver vara 40* pga. tvärstängerna tar upp krafterna. Sedan att trots allt så behöver överlappet vara mer än 40* beroende på ökad hållfasthet- förbättrad materialkvalitet, i mattorna nu för tiden. Skarven måste ju matcha materialkvaliteten.
Båda dessa synpunkter låter sunda och intressanta och bör beaktas. Det beror alltså på materialkvaliteten i mattan (armeringen i övrigt)
Jag har nu två rutor i armeringsmattan, dvs 30 cm ( NR6150 )
12 mm armeringen i kantbalken har minst 60 cm överlapp.
Sorry var lite otydlig.
För nät är det normalt två rutor (+ någon centimeter) i skarvlängd.
Det andra jag skrev gäller alltså för lösa armeringsstänger.
Nät har alltså kortare skarvlängd än lösarmering trots att tillåten dragspänning är ~densamma, detta tackvare de svetsade tvärstängerna.
För nät är det normalt två rutor (+ någon centimeter) i skarvlängd.
Det andra jag skrev gäller alltså för lösa armeringsstänger.
Nät har alltså kortare skarvlängd än lösarmering trots att tillåten dragspänning är ~densamma, detta tackvare de svetsade tvärstängerna.
Klicka här för att svara