Grund & Markarbeten
mikko: Finns det möjlighet att dränera marken och leda bort vattnet någon annan stans. sen får man väl gräva ur en del och fylla på med dränerande material. /m
mikko: här kan man ta en liten span http://www.finja.se/aktuell/allmant/tips.htm i övrigt gäller det väl bara att se till att fukta lecan ordentligt så betongen fäster /m
devnull: Hej, Håller på att gräva ur ett rum i källaren och skall gjuta nytt golv med golvvärme som najas på armering, under detta markisodränsskivor. Frågan är bara vilken golvbrunns som jag skall välja och hur den skall monteras. Avloppsrören skall ligga i sand under Isodränsskivorna. Skall jag då välja en golvbrunn med utlopp nedåt? och därefter ansluta med 2 st. 45 graders böjar så
carki: Hej! Jag önskar också ett bra tips på avfuktare.Har bergvärme i det hus jag precis ska köpa.Fukt finns i tvättstuga-matkällare-garage.Tycker ni detta verkar avskräckande,alla försäkrar att det är normalt,huset är byggt 1974,och detta skrämmer mig lite,har aldrig haft hus förut.Vad kan man förvänta sig?Besiktning gjord,men man får ju inte direkt några råd! Vad göra.nuvarande
Mats: Detta har precis avhandlats i en tråd och lecan isolerar betydligt sämre än cellplasten. Dessutom är ju kantelementen sin egen form så du förenklar formarbetet kraftigt. se denna tråd http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13596
rollo: [citat] Kan du ge lite mer data om hur det har fungerat? Mätningar av RF? Jag tror man har anledning vara ytterst skeptisk till Trygghetsvakten än så länge. Jag har inte sett någon ordentlig dokumentation som visar att de fungerar.
Byggarn_X: Hej ! Jag behöver ha tag på mjuka fyllnadsmassor till vår tomt i Södertälje (norra Ritorp) Någon som vill komma och tippa ? Mvh Mats 070-5867756
lagre: Jag kan inte förklara hur man SKALL göra, jag kan däremot förklara hur jag gjorde för att ventilera källarväggen ;). Stålprofilerna i överkant och nederkant på innerväggarna klippte jag var 60cm så att där blev en öppning på 5cm både uppe och nere. Sen satte jag en gipsskiva med ca 15mm öppning uppe och nere. Utanför gipsskivan satte jag sen ventillerade lister uppe och nere.
HerrNilsson: Har funderingar på att köpa en tomt (utan bef. hus på) och ställa upp ett färdigt (i block) hus på. Tänkte då gjuta en platta som det ska stå på men undrar lite över hur tjock (minimum) jag behöver göra den. Husets golv redan är isolerad så då behöver man kanske inte isolera grunden (lika mycket). Någon som vet?
MathiasS: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28585 Välkommen till källarklubben...... ;)
Daydreamer: hej, tänkte gör a en spec till grund entreprenören, så han inte har missförstått nåt,har jag missat nåt? ytavtäckning, drän grus i botten fyllning under hus packning av massor radonslang, i makadammet färdigt golv i hus: 139,25, makadam höjd 138,85 (300 isol+100 btg) ingrävning av servis sätta o koppla in spolbrunn ingrävning o inkoppl av dagvatten + dränering runt grund
thomasd79: hade tänkt att lägga en 10m lång och 1,2 m bred gång från uppfart till entré. vill gjärna göra den lite svängd . är det svårt att lägga när den svänger eller kan man ljuga bort det i fogarna om den inte svänger mycket? ska använda st:eriks rustik som är 20*13*5
anaitis: Kalken kommer sålänge det transporteras fukt utifrån och in.
Anders_Roslagen: Mullbänken som detta heter var vanlig ända in i empire-epoken (½:a 1800-talet). Genom att fylla grunden drar man nytta av markvärmen men får som sagt ett teoretiskt fuktproblem. Viktigt att tänka på är att man på utsidan har frånlutning från hela grunden så att fukt inte tränger in i grunden. Normalt kanhända är att ett näverlager ligger på toppen för att skydda mot röta. Kan
Hemmakatten: En annan sak att ta reda på är om ALLA plintarna till torpargrunden står på fastmark, dvs. berg. Om inte så kan det vara/bli sättningar i huset när marken rör på sig.
perobe: Spackel är jättekänsligt för rörelser och jag tror inte att underlaget blir tillräckligt stumt. Du kan inte heller finna lösningen hos tillverkaren så där tar du ytterligare en risk. Kan du inte köra in betongen med skottkärra?
bmx: Vi har precis gjutit platta på mark. Nu ska detta muras upp en våning med isoleca och sen ska betongbjälklag gjutas med hjälp av form+stämp. Skulle vilja ha en balkong i samma plan som betongbjälklaget och tänkte därför gjuta denna samtidigt. Dena ska vara 2,5 X 1,5 meter ungefär och helst hänga fritt utan pelare ner till marken. Hur ska man gå tillväga? Betongbjälklaget kommer bli
ejwbegysv: okey.. ja det låter bra att vi kan köra med vanlig cellplast... Jag har bestämmt mig att köra 10cm hela väggen.
Micke_1: Hej Vårat kostade inkl förstärkt platta och 16st pålar allt ca 110meter räls. 140 000kr. (2005) //Micke
niklasl: Tack för era svar! Det verkar ju som om vi inte ska behöva pt-utjämning. Jag misstror er inte, men skulle uppskatta en länk till nåt "officiellt" dokument för att övertyga mig själv och elektrikern. Har googlat men inte hittat nåt matnyttigt, som Mike skriver så verkar normen rätt luddig.
ppalm: Hej I en sådan grund så är det alltid fukt i grunden frågan är snarare om det finns mögelpåväxt eller dyligt vilken i sin tur kräver åtgärder. //Patrik
gromit42x: Jag har en grund som liknar din. Tänker dock köra med Isodrän. Fick en del tips ifrån dom om hur man skall göra iordning sulan så att man får så lite fuktbelastning som möjligt. I korthet går det det ut på att man gjuter en kanal (med fall) mellan sula och berg och stryker med kallasfalt. Tror att det tipset även kan gälla om man kör med Platon. Se mer i min tråd:
olof_cato: Jag och min fru har precis köpt ett hus i Bohuslän, som vi skall använda som fritidshus. Huset är byggt på 1860-talet och i dåligt skick. Huset har stengrund fylld med jord (hela vägen upp till golvet). Största orosmomentet just nu är att grunden har "kalvat" i ena hörnet, med resultatet att husets timmerstomme står direkt på jordgolvet. De nedersta timmerstockarna har således
poiu: Norsk grundläggning kanske. ;) Skämt åsido, norrmännen kör (har jag hört) mycket med en yttre mur som man sedan fyller med macadam och gjuter bottenplattan ovan på. Det borde funka för dig med. Då får du dränering under huset och det står inte direkt på berget (bra om de spränger i omgivningen).
Rogerio: [citat] Själv ser jag endast fördelar med att ha ett tunnt lager makadam även under slangen. Kommer vattnet rinna igenom röret? Ja, till en viss gräns, men skulle det komma så mkt vatten att det riskerar att hota huset så rycker slangen in. [citat] Japp, det lär bli en vattensamling, men en vattensamling som befinner sig på behörigt avstånd från huset utgör väl ingen fara? Även om
MMR: Ingen som gör något liknande i sin grund eller har lite nyttig info?
bebben: Som jag har förstått det hela så isolerar Hj-vad marken i grunden samt även innersidorna, detta för att höja temperaturen och därmed sänka den relativa fuktigheten + avfuktare. Älsby sätter bara in en avfuktare.
2crown: Dagvattnet leddes bort genom att jag lade om lutningen på ena rännan så den kom ned vart marken var lägre, där lade jag en ränna till ett litet dike( som rensades) i tomtgränsen, inte så snyggt men man får väl gräva ned ett rör på sikt. Vet tyvärr inte om den numera "lägre vattennivån" i grunden beror på min åtgärd eller om det beror på att det tidigare var vårfloden som