Vet inte om jag hamnat i rätt ämne, men i brist på bättre så...

Innan vi börjar med grund och markarbeten måste gamla huset bort. Det är ett hus på 70kvm på torpargrund och som jag ser det finns tre alternativ för att bli av med det
1. Riva
2. Bränna (har hört att brandkåren behöver övningsobjekt!)
3. Skänka (typ bortskänkes mot bortforsling, alt sälja billigt mot bortforsling!)

Är det någon som har lite input om mina alternativ? Vad kostar det att riva och vem kontaktar man i så fall? (säkert lika lätt att svara på som "vad kostar ett hus" men ge mig en hint ;) )

/JB

Innan vi byggde hus stod det ett gammalt uthus på ca 50-60 kvm som var tvungen att rivas. Brandkåren ville inte ta sig an det, så vi rev och eldade. Jag lyckades mobilisera en hel del bekanta som tyckte det var roligt att riva och elda så vi klarade oss undan med en dags arbete. Eftersom vi var så många kunde vi riva hela sektioner och släpa in i elden. När jag träffade kommunen vid byggsamråd så tyckte jag dock att det var lämpligare att säga att vi hade rivit huset, sorterat materialet ocjh kört det till återvinningsstation (vilket säkerligen tagit fem gånger så lång tid)

RoTe
Börja med att ringa brandkåren i din kommun, de är oftast intresserade så de kommer åka ut och besikta huset för att se om det är något att elda. Det måste vara ganska tåligt då de vill öva flera gånger. Taket måste vara helt och utan hål på såväl innertak som yttertak. Gillar brandkåren huset kommer det sluta så här:

skuttunge_147.jpg

Min svärfar jobbar som brandman och han säger att man inte ska elda ner huset om det är samma plats som det nya huset ska byggas på. Om du gör det så måste man sanera ordentligt för att inte riskera att brandlukten inte sätter sig i det nya huset. Jag skulle iaf inte riskera det.... Min svärfar hyrde in nån typ av grävmaskin som fick flytta deras gamla hus en bit ifrån där det nya skulle byggas och sen eldade de upp det.

RoTe
Decco skrev:
Min svärfar jobbar som brandman och han säger att man inte ska elda ner huset om det är samma plats som det nya huset ska byggas på. Om du gör det så måste man sanera ordentligt för att inte riskera att brandlukten inte sätter sig i det nya huset. Jag skulle iaf inte riskera det.... Min svärfar hyrde in nån typ av grävmaskin som fick flytta deras gamla hus en bit ifrån där det nya skulle byggas och sen eldade de upp det.
Hur överförs brandlukten till det nya huset?

Vet inte :D Det var förklaringen jag fick utav honom när jag frågade varför de skulle flytta på huset innan de eldade upp det. :D :D Han valde det istället för att behöva sanera.

Eftersom militären stoppade alla byggen i vårat område (efter köp, före bygglov) under knappt ett år, hade vi gott om tid att riva huset helt för hand. Huset var i gott skick och det blev cirka 10m3 prima ved till svärfars vedpanna. Sten, tegel och betong blev fylle

http://homepage.mac.com/gunverth/PhotoAlbum8.html

Som brandman kan jag meddela att bränna hus inte längre är en "smidig" lösning. Med dagens miljötänkande så måste husen först saneras. Ner till minsta elkabel skall först bort.

S
Vi har nyligen rivit ett 1 1/2 planshus.

Vi annonserade först ut huset på blocket (bortskänkes) för att kunna få någon att plocka ner huset (timmerstomme, dock stående). Detta gav ytterst blekt resultat. Fick visserligen några svar men vissa trodde att tomten ingick  :)

Eftersom det inte gick annonserade jag ut delar så att folk fick komma och ta/köpa det som var något att ha. Genom det blev jag av med en del såsom golv, dörrar och element.

Kvar var sedan att elda upp eller riva. Brandkåren var inte intresserade av övningsobjekt och på kommunen fick jag inget bra svar om jag fick elda upp det själv. "vi kommer i vart fall inte och släcker..." sa en dam men sade samtigt att man enligt miljöbestämmelserna troligen inte fick...

Därefter kollade jag containerhyra för att se vad det kostade samt vad det skulle kosta att hyra en grävmaskin och riva själv.

Samtidigt rev vi ett uthus och körde material till tippen själva och insåg att det var ganska mycket jobb. Dessutom skulle det kosta ganska mycket att lämna större mängder byggavfall.

Det hela ledde till att vi till slut anlitade en firma att riva huset och gräva ur grunden så nu är allt borta och fint! Känns oerhört skönt nu att man slapp allt arbete med det. Kommer nog att behöva kraften till nya huset istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.