6 416 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Torpargrund som inte är torpargrund...
Har köpt en västerbottensgård och har nu upptäckt att torpargrunden inte är det utan att den någon gång på 60-talet fylldes upp med sand/jord och sedan spred man ut en 5cm tjock betongkaka på detta, utan armering eller isolering... Puh...
Vad har alla ni proffs här på forumet för tips till mig...
Jag hade tänkt bila bort all betong och gräva ur grunden för att sedan byta syllen som har blivit dålig tack vare betongen som legat mot.
Hur ska jag gå till väga efter det.
Fylla upp, isolera och guta, eller göra en "ny" torpargrund...??
Tacksam för alla tips..
Uppdatering kommer eftersom arbetet fortskrider.
;D
Vad har alla ni proffs här på forumet för tips till mig...
Jag hade tänkt bila bort all betong och gräva ur grunden för att sedan byta syllen som har blivit dålig tack vare betongen som legat mot.
Hur ska jag gå till väga efter det.
Fylla upp, isolera och guta, eller göra en "ny" torpargrund...??
Tacksam för alla tips..
Uppdatering kommer eftersom arbetet fortskrider.
;D
Hej Umejim! Har lite samma dilemma fast bara med jord och utan betongen. Har tagit upp 1/3 av köksgolvet men avstannat då jag inte längre är säker på meningen med det. Jorden/sanden är ju torr och bore ju isolera minst lika bra som lecakulor eller motsvarande? Vad fick du för tips och hur gick du till väga? Det verkar ju sannerligen som ett massivt jobb att gräva bort all sand och sten!?
Det duger inte att ha jord, sand eller betong direkt mot syllen. I normalfallet innebär det rötskador. Både sand, jord och betong binder till sig fukt via eventuell ventilation eller otätheter. Dessutom drar alla materialen upp vatten kapilärt underifrån.
Lecakulor låter inte heller något vidare. Dels binder även dessa fukt och dels så rums det en massa luft i lagret som kan transportera fukt.
Enligt mitt sätt att se det måste allt sådant material bort, sedan måste grunden antingen avfuktas alternativt isoleras och värmas upp.
Lecakulor låter inte heller något vidare. Dels binder även dessa fukt och dels så rums det en massa luft i lagret som kan transportera fukt.
Enligt mitt sätt att se det måste allt sådant material bort, sedan måste grunden antingen avfuktas alternativt isoleras och värmas upp.
Produkter som diskuteras: "avfuktas"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har något av samma problem. I Vårt nyköpta hus (1828) var torpargrunden uppfylld med grus och sten samt ett tunt lager isolering. Men virket i syllen var det minsann inget fel på. Så jag dämmer ner lite makadam, lite isolering och spikar tillbaka golve igen.
Resonerar jag fel? Syllen är ju ändå 200 år snart?
Resonerar jag fel? Syllen är ju ändå 200 år snart?
Medlem
· Stockholms
· 977 inlägg
Mullbänken som detta heter var vanlig ända in i empire-epoken (½:a 1800-talet). Genom att fylla grunden drar man nytta av markvärmen men får som sagt ett teoretiskt fuktproblem. Viktigt att tänka på är att man på utsidan har frånlutning från hela grunden så att fukt inte tränger in i grunden. Normalt kanhända är att ett näverlager ligger på toppen för att skydda mot röta. Kan man så komlettera gärna med ny näver om man gräver ur. Betong bör ovilkorligen tas bort då det är en utmärkt fukttransportör. Mycket lämpligt är även att inte lägga tätaplastmattor eller liknande på golven som ligger mot mullbänken. Men har en mullbänk fungerat i snart 200 år så finns ingen anledning att göra något åt det. En fördel denna lösning har mot en torpargrund är ju att den är dragfri. Man måste även tänka på att man kanske behöver komlettera bjälklaget om man bestämmer sig för att gräva ur grunden. Även husets läge kan tas upp. Normalt ligger dessa gamla hus på kullar och är därför ofta försonade från dagens fuktproblem som moderna hus ställs inför då landskapsbilden inte alltid beaktas vid nybyggnation.
Om lecakulor är dåligt eller kan ju diskuteras, en sak är säker och det är att råttor inte trivs bland kulorna...
Denna tråd skulle mycket väl passa in i Byggnadsvårdsforumet på denna site. Lycka till.
Om lecakulor är dåligt eller kan ju diskuteras, en sak är säker och det är att råttor inte trivs bland kulorna...
Denna tråd skulle mycket väl passa in i Byggnadsvårdsforumet på denna site. Lycka till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden