gådeberg skrev:
Såhär ungefär?

[bild]

Ska duken läggas som alt.1 eller 2?
Det gråa är makadamen.
Och röret ska läggas cirka en meter utanför?
Att ha lite jordmassa kvar, vad innebär det? En meter, 30cm?
Känns ju lite säkrare med förra metoden jag ritade men skulle inte vara fel att lägga platon mattan direkt mot eller spelar det någon roll? Ska ju ändå inte komma in fukt innanför mattan hur jag än lägger den eller?
Geoduken ska ligga enligt alternativ 2, utanför alla makadam. Helst skulle jag se att du tog bort allt jord vid muren, jag förstår inte varför det skulle vara bra att ha nån jord kvar där. Om du tar bort all jord så lägg slangen i princip intill muren.

Jorden ska inte vara där. Ritade ju lite fel och orkade inte sudda ;)
Hur brett bör diket vara?
Blir det inte sättningar om jag gräver upp allt på engång?

gådeberg skrev:
Jorden ska inte vara där. Ritade ju lite fel och orkade inte sudda ;)
Hur brett bör diket vara?
Blir det inte sättningar om jag gräver upp allt på engång?
Okej.. ;)
Diket behöver inte vara bredare än att du kan gå nere i det.. För dräneringens skull räcker det med 30cm, men det brukar vara trångt för de flesta.. Sättningar kan det bli i de massor du återfyller med, så därför bör de packas försiktigt.

Tog hem traktor grävaren igår. Pratade även lite med grannen och han sa att mina misstankar stämde. Att källaren är byggd efteråt.
Så nu undrar jag om dom här stora stenarna bara är för syns skull eller om det bär upp huset? Gör dom det då känns det inte som att man ska gräva under dom så man kommer in till den gjutna väggen. Om det nu finns en sådan för kan det vara så att det är en massa små sten på utsidan och gjutet på insidan?
p41501296nj.th.jpg

Magnus_Nordmark skrev:
Geoduk på botten under grus och slang är obligatoriskt!!

Vad är det att tveka på egentligen? Dräneringsslangens funktion är ju att transportera bort vatten som tränger in från dess närhet. Slangen är perforerad för att kunna suga upp vatten, vilket även gör att slangen kan släppa ut vatten. okej? Om du då lägger makadam under slangen så kommer ju det vatten som tränger in mot slangen att hamna i gruset istället för i slangen. Varför då använda slang över huvud taget?? Så ska du lägga slang så skall den ligga på SLÄTT underlag på geoduk och sedan överfyllas med makadam. Varje håla eller ojämnhet under slangen (även fylld med makadam) skapar en potentiell vattensamling. Vattnet skall bort från huset, VIA slangen!
Själv ser jag endast fördelar med att ha ett tunnt lager makadam även under slangen. Kommer vattnet rinna igenom röret? Ja, till en viss gräns, men skulle det komma så mkt vatten att det riskerar att hota huset så rycker slangen in.

Magnus_Nordmark skrev:
Varje håla eller ojämnhet under slangen (även fylld med makadam) skapar en potentiell vattensamling. Vattnet skall bort från huset, VIA slangen!
Japp, det lär bli en vattensamling, men en vattensamling som befinner sig på behörigt avstånd från huset utgör väl ingen fara?

Även om du lägger röret direkt på marken utan en bädd under röret kommer det att rinna igenom och samlas vatten under röret, om än inte lika mkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.