Hej!

Vår huvudentrepenör och elektriker är inte överens det gäller potentialutjämningen av grunden.

Huvudentreprenören (som gör allt utom el) najar bara ihop armeringen, han tänker inte svetsa (eller på annat vis sätta ihop så att det blir elektrisk kontakt). Han har aldig hört talas om att man ska jorda armeringen, och de som jobbar åt honom (grundkillar och elektriker) brukar inte göra detta. Om vi vill ha det så ska elektrikern göra det, eller så kommer det att kosta massor extra om gjutningen måste skjutas upp.

Elektrikern hävdar bestämt att detta är standard och ingår i grundarbetet, och att vi inte ska betala en krona extra för det. Han anser inte att han ska göra det, och han kommer inte att godkänna jobbet om detta inte blir gjort. Detta görs standardmässigt på de byggen han har varit på, och de han har pratat med (bl.a. Vattenfall) säger också att detta är reglerat i lag sedan 90-talet och hör till grundentreprenaden.

Det är alltså lite låsta positioner, och grunden ska gjutas nästa vecka...

Min fråga till församlingen:
Är det standard/lag/förordning/praxis att man ska potentialutjämna genom att svetsa armeringen, och i vilken entreprenad ingår det i så fall?

I ett vanligt småhus behöver inte armeringen i grunden potentialutjämnas mej veteligen, däremot allt inkommande och utgående från grunden typ vattenledn, kablar osv osv, det blev lagstadgat att t,ex lantbruksbyggnader med djurhållning där statisk elektricitet kan skapas i närheten av silos och liknande skall potentialutjämnas men icke småhusgrundsarmering. Precis byggt nytt själv och där nämdes inte med ett ord om detta utan armeringen lades ner på vanligt vis och najades fast, inga konstigheter.

Tack för era svar!

Det verkar ju som om vi inte ska behöva pt-utjämning. Jag misstror er inte, men skulle uppskatta en länk till nåt "officiellt" dokument för att övertyga mig själv och elektrikern. Har googlat men inte hittat nåt matnyttigt, som Mike skriver så verkar normen rätt luddig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.