Hej, jag har lite problem med min källare/ f.d. krypgrund.
Huset är ursprungligen byggt 1938, men har byggts ut och då har grunden fått ett nytt utseende. En del har blivit "källare" med tvättstuga, medans den andra delen fortfarande har kvar krypgrundsmuren kvar, men har ny grundmur uppbyggd runt om.
På marken i den nya halvan av detta utrymme ligger sand som är väldigt fuktig, i den gamla krypgrunds-delen är det outgrävt (jord och stubbar typ...)
Berget under huset lutar åt söder och vattnet rinner säkert längs berget via min jordkällare...
Hur ska jag få bort fukten?
Anticimex tyckte jag skulle gräva ut sanden fylla med lite grus, lägga markplast, och sedan lägga ett lager till med grus.
det kan nog funka!?
Andra förslag??
Röret i marknivå som syns på bilden kommer ut från muren och tar sedan slut, det bildas en vatten pöl på sanden, som sedan ska rinna vidare i ett annat rör som sitter 10cm längre bort!? Märklig lösning!? (se 3:e bilden, OBS! snigeln är numera död
)
Huset är ursprungligen byggt 1938, men har byggts ut och då har grunden fått ett nytt utseende. En del har blivit "källare" med tvättstuga, medans den andra delen fortfarande har kvar krypgrundsmuren kvar, men har ny grundmur uppbyggd runt om.
På marken i den nya halvan av detta utrymme ligger sand som är väldigt fuktig, i den gamla krypgrunds-delen är det outgrävt (jord och stubbar typ...)
Berget under huset lutar åt söder och vattnet rinner säkert längs berget via min jordkällare...
Hur ska jag få bort fukten?
Anticimex tyckte jag skulle gräva ut sanden fylla med lite grus, lägga markplast, och sedan lägga ett lager till med grus.
det kan nog funka!?
Andra förslag??
Röret i marknivå som syns på bilden kommer ut från muren och tar sedan slut, det bildas en vatten pöl på sanden, som sedan ska rinna vidare i ett annat rör som sitter 10cm längre bort!? Märklig lösning!? (se 3:e bilden, OBS! snigeln är numera död
Bilden nedan visar den "gamla" delen, och avloppet som skall bytas =)
Det rinner liksom längs berget som syns i bilden, och lägger jag markplast under bergets nivå lägger sig väl vattnet på plasten och stannar i kvar i källaren?!?
Det rinner liksom längs berget som syns i bilden, och lägger jag markplast under bergets nivå lägger sig väl vattnet på plasten och stannar i kvar i källaren?!?
Får verkligen en otrevlig flashback av dessa bilder. Min grund såg exakt lika dan ut. Det tog cirka 400 timmar att byta ut syllarna bit för bit, få bort all spånisolering, sätta ny isolering och blindbotten. Men det blev bra till slut! 
Jag tycker definitivt att du skall följa Antiklimax råd. Förvånar mig bara att dom inte också rådde dig att sätta in en avfuktare för 35 långschalar. Det skall du hursom helst inte göra förrän du verkligen fått bekräftat att det behövs. Bort med så mycket som möjligt av sådant som kan binda fukt i grunden, sedan på med ett kapilärbrytande lager och sedan plast. Jag hade valt grus med runda stenar så man inte riskerar att det går hål på plasten. Sen tror jag att det räcker med några stora stenar för att hålla plasten på plats, det behövs nog inte ytterligare lager med grus.
Glöm inte att mäta fukten med hygrometer innan åtgärden så du kan se förbättringen. Allt över 75% RF är skadligt (vissa säger till och med allt över 70%). Är grunden uteluftventilerad så har du troligen de högsta fukthalterna nu på försommaren. Efter åtgärden mäter du igen och om fukten fortfarande är för hög så får du antingen avfukta eller värma upp grunden. Det finns många trådar om detta om du behöver mer info.
Själv avfuktar jag med en billig avfuktare (900 spänn) och det kostar cirka 400:- om året i el. Det funkar bra och jag ligger på nivåer under 70% RF.
Glöm inte att nogrannt inspektera allt konstruktionsvirke i grunden (syllar, bärlinor, bjälklag etc.). Har det varit dåligt klimat länge finns det risk för skador. På konstruktionselementen i min grund syntes skadorna förrädiskt nog inte mycket på utsidan utan jag fick gräva djupt med kniven.
Mot sniglarna rekommenderar jag Weibulls "Snigelfritt", det funkar varje gång! ;D
Jag tycker definitivt att du skall följa Antiklimax råd. Förvånar mig bara att dom inte också rådde dig att sätta in en avfuktare för 35 långschalar. Det skall du hursom helst inte göra förrän du verkligen fått bekräftat att det behövs. Bort med så mycket som möjligt av sådant som kan binda fukt i grunden, sedan på med ett kapilärbrytande lager och sedan plast. Jag hade valt grus med runda stenar så man inte riskerar att det går hål på plasten. Sen tror jag att det räcker med några stora stenar för att hålla plasten på plats, det behövs nog inte ytterligare lager med grus.
Glöm inte att mäta fukten med hygrometer innan åtgärden så du kan se förbättringen. Allt över 75% RF är skadligt (vissa säger till och med allt över 70%). Är grunden uteluftventilerad så har du troligen de högsta fukthalterna nu på försommaren. Efter åtgärden mäter du igen och om fukten fortfarande är för hög så får du antingen avfukta eller värma upp grunden. Det finns många trådar om detta om du behöver mer info.
Själv avfuktar jag med en billig avfuktare (900 spänn) och det kostar cirka 400:- om året i el. Det funkar bra och jag ligger på nivåer under 70% RF.
Glöm inte att nogrannt inspektera allt konstruktionsvirke i grunden (syllar, bärlinor, bjälklag etc.). Har det varit dåligt klimat länge finns det risk för skador. På konstruktionselementen i min grund syntes skadorna förrädiskt nog inte mycket på utsidan utan jag fick gräva djupt med kniven.
Mot sniglarna rekommenderar jag Weibulls "Snigelfritt", det funkar varje gång! ;D
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej.
Hmm, tycker det ser ut som att du har väldigt mycket jobb framför dej, hur är det med dräneringen runt hela huset ? När byttes den och funkar den?
Vad jag kan se så har du lecastenar, vilket skapar en skapligt varm o tät grund, Bra...
o vad gäller fukten så visst håller jag med om att du ska avlägsna alla organiska material, allt skräp alltså som fukt och sporer kan få fäste i,,, sen lägga en plastfolie över marken, som håller fukten kvar i marken,,, sen skulle jag nog personligen isolera med isodränskivor på marken,,, allt för att skapa en varm grund, värmen kommer då hålla utrymmet varmt och torrt.
kanske t.o.m sätta in en SOLARVENTI, SV 3 eller SV7 för att få in mera värme i grunden och dessutom blir det avfuktat, Solar venti är en form av LUFTsolFÅNGARE som så fort solen lyser så alstrar den värme, + blåser in varm syrerik luft...
Kostar inte många kronor i inköp och dessutom gratis i driftkostnad.
Då får du även varmt och gott i grunden på vintern....
Hmm, tycker det ser ut som att du har väldigt mycket jobb framför dej, hur är det med dräneringen runt hela huset ? När byttes den och funkar den?
Vad jag kan se så har du lecastenar, vilket skapar en skapligt varm o tät grund, Bra...
o vad gäller fukten så visst håller jag med om att du ska avlägsna alla organiska material, allt skräp alltså som fukt och sporer kan få fäste i,,, sen lägga en plastfolie över marken, som håller fukten kvar i marken,,, sen skulle jag nog personligen isolera med isodränskivor på marken,,, allt för att skapa en varm grund, värmen kommer då hålla utrymmet varmt och torrt.
kanske t.o.m sätta in en SOLARVENTI, SV 3 eller SV7 för att få in mera värme i grunden och dessutom blir det avfuktat, Solar venti är en form av LUFTsolFÅNGARE som så fort solen lyser så alstrar den värme, + blåser in varm syrerik luft...
Kostar inte många kronor i inköp och dessutom gratis i driftkostnad.
Då får du även varmt och gott i grunden på vintern....
På baksidan finns dräneringsplast (platonmatta) men inget "grus"....
(Berget lutar åt söder och baksidan ligger åt norr så vattnet bör börja sin färd från baksidan)
På kortsidorna finns ingen dränering alls.
Stuprörens vatten är iof kopplade till rör som leder bort vatten...
Ska jag börja med att gräva ut och lägga markplast?
Kan man ha grus på markplasten (för att få trevligt golv, tänkte förvara trädgårdsprylar där)
Om detta inte funkar ge sig på utsidan?
Funkar det med isolering på golvet? Då kan man inte gå där väl?
"Det skall du hursom helst inte göra förrän du verkligen fått bekräftat att det behövs. Bort med så mycket som möjligt av sådant som kan binda fukt i grunden, sedan på med ett kapilärbrytande lager och sedan plast. Jag hade valt grus med runda stenar så man inte riskerar att det går hål på plasten. Sen tror jag att det räcker med några stora stenar för att hålla plasten på plats, det behövs nog inte ytterligare lager med grus."
Det extra lagret grus var för att kunna använda utrymmet till förvaring?!?
Kanske vinkällare
eller simpelt cykelförråd kanske
(Berget lutar åt söder och baksidan ligger åt norr så vattnet bör börja sin färd från baksidan)
På kortsidorna finns ingen dränering alls.
Stuprörens vatten är iof kopplade till rör som leder bort vatten...
Ska jag börja med att gräva ut och lägga markplast?
Kan man ha grus på markplasten (för att få trevligt golv, tänkte förvara trädgårdsprylar där)
Om detta inte funkar ge sig på utsidan?
Funkar det med isolering på golvet? Då kan man inte gå där väl?
"Det skall du hursom helst inte göra förrän du verkligen fått bekräftat att det behövs. Bort med så mycket som möjligt av sådant som kan binda fukt i grunden, sedan på med ett kapilärbrytande lager och sedan plast. Jag hade valt grus med runda stenar så man inte riskerar att det går hål på plasten. Sen tror jag att det räcker med några stora stenar för att hålla plasten på plats, det behövs nog inte ytterligare lager med grus."
Det extra lagret grus var för att kunna använda utrymmet till förvaring?!?
Kanske vinkällare
Intressant tråd! Har själv fukt i krypgrunden, och funderar på att åtgärda genom att lägga på grus samt nån plast då besiktningsmannen trodde att det var dels smältvatten men även kondensfukt som var problemet. Har fixat bättre avledning av dagvatten och nu är i vart fall inte vattnet synligt längre, som den var i ett av hörnen innan, nu ligger vattnet en 5-8 cm under botten som dock fortfarande är fuktig.
Har röjt upp efter förra ägaren som lämpligt nog hade div, trähyllor, lastpallar och dyl direkt på botten, dessa var helt ruttna i botten och hade påväxt av nåt vitt. Mögel kanske?
Nåväl, bjälklaget är intakt och ligger ca 1,5m ovan botten men besiktningsmannen hittade början till mikrobakteriellt angrepp (typ vita sporer) på masoniten som sitter underst, ovanför det hörnet som var fuktigt.
Det blev långt det här men...
Har ingen lust att koppla in nån avfuktare annat än som sista utväg..
Så hur gör man då?
1/ Skall masoniten ersättas eller räcker det att tvätta bort det vita?
2/ Såg att man skall ut med allt som binder fukt, är det bara organiskt eller även lera/sand?
4/ Hur tjock grusbädd?
5/ Vad för slags plast är lämplig?
Har röjt upp efter förra ägaren som lämpligt nog hade div, trähyllor, lastpallar och dyl direkt på botten, dessa var helt ruttna i botten och hade påväxt av nåt vitt. Mögel kanske?
Nåväl, bjälklaget är intakt och ligger ca 1,5m ovan botten men besiktningsmannen hittade början till mikrobakteriellt angrepp (typ vita sporer) på masoniten som sitter underst, ovanför det hörnet som var fuktigt.
Det blev långt det här men...
Har ingen lust att koppla in nån avfuktare annat än som sista utväg..
Så hur gör man då?
1/ Skall masoniten ersättas eller räcker det att tvätta bort det vita?
2/ Såg att man skall ut med allt som binder fukt, är det bara organiskt eller även lera/sand?
4/ Hur tjock grusbädd?
5/ Vad för slags plast är lämplig?
Jag hade samma problem som du med mycket förvaring av trä och uppsnickrade trähyllor o bord i krypgrunden, dessutom satt de direkt mot källarmuren som ju leder fukt rakt in i trät! Det är utrensat för länge sedan...
Inte heller mitt bjälklag var skadat, och krypgrunden har sett likadan ut i många årtionden, så varför skulle det helt plötsligt gå åt h-vete? Men skönt att ordna det i alla fall, för säkerhets skull.
Jag har heller ingen "sjö" i krypgrunden, varken vinter, vår eller sommar. Men sanden/grusetär väldigt fuktigt. Så det tänkte jag gräva ut (sanden borde väl "suga upp" vatten, istället för dränera!?) och sedan fylla med grus och lägga på markplast.
Men sedan vill man ju kunna gå där nere, och ha ett snyggare golv än en plast-press...
Hur kan man lösa detta?
Du hade fixat bättre avledning av dagvatten sa du, har du ledit bort stuprören eller hur löste du det?
2/ Såg att man skall ut med allt som binder fukt, är det bara organiskt eller även lera/sand?
Om jag fattat rätt borde sanden binda fukten, suga upp den kapillärt kanske. Så jag tänker gräva ut den delen som sagt.
Däremot tänkte jag inte gräva ut den del som är "inmurad" och svår att komma åt, det är den gamla marken som var när huset byggdes (1938), någon liten gran-stubbe och lite gräs kanske, mest jord. Där tänkte jag bara täcka med markplast och säkra med stenar i ytterkant. Läste att man ska vika upp plasten kanske 10-20cm i kanterna och lägga sten för att den ska ligga kvar. Eventuellt om jag hittar någon liten grabb som vill sommarjobba så grävs det ut också =)
Bra summering av frågor annars! =)
Undrar jag med:
4/ Hur tjock grusbädd?
5/ Vad för slags plast är lämplig?
Inte heller mitt bjälklag var skadat, och krypgrunden har sett likadan ut i många årtionden, så varför skulle det helt plötsligt gå åt h-vete? Men skönt att ordna det i alla fall, för säkerhets skull.
Jag har heller ingen "sjö" i krypgrunden, varken vinter, vår eller sommar. Men sanden/grusetär väldigt fuktigt. Så det tänkte jag gräva ut (sanden borde väl "suga upp" vatten, istället för dränera!?) och sedan fylla med grus och lägga på markplast.
Men sedan vill man ju kunna gå där nere, och ha ett snyggare golv än en plast-press...
Hur kan man lösa detta?
Du hade fixat bättre avledning av dagvatten sa du, har du ledit bort stuprören eller hur löste du det?
2/ Såg att man skall ut med allt som binder fukt, är det bara organiskt eller även lera/sand?
Om jag fattat rätt borde sanden binda fukten, suga upp den kapillärt kanske. Så jag tänker gräva ut den delen som sagt.
Däremot tänkte jag inte gräva ut den del som är "inmurad" och svår att komma åt, det är den gamla marken som var när huset byggdes (1938), någon liten gran-stubbe och lite gräs kanske, mest jord. Där tänkte jag bara täcka med markplast och säkra med stenar i ytterkant. Läste att man ska vika upp plasten kanske 10-20cm i kanterna och lägga sten för att den ska ligga kvar. Eventuellt om jag hittar någon liten grabb som vill sommarjobba så grävs det ut också =)
Bra summering av frågor annars! =)
Undrar jag med:
4/ Hur tjock grusbädd?
5/ Vad för slags plast är lämplig?
Dagvattnet leddes bort genom att jag lade om lutningen på ena rännan så den kom ned vart marken var lägre, där lade jag en ränna till ett litet dike( som rensades) i tomtgränsen, inte så snyggt men man får väl gräva ned ett rör på sikt. Vet tyvärr inte om den numera "lägre vattennivån" i grunden beror på min åtgärd eller om det beror på att det tidigare var vårfloden som ställde till det.
Verkar som du säger som att sanden "suger" upp väta...(tvärtemot sandstränder konstigt nog..) De ställen som det är mest sand på är klart fuktigast så det blir väl att skyffla ut, bra idé om nån sommarjobbare där... hehe.
Har också funderat på hur man får ett gångbart underlag, plast på grus känns inte bra..
Såg att det fanns nåt som heter floormate som används till isolering av betongplatta, skall tydligen vara fukttåligare än styrolit men vet inte hur det funkar om det bara läggs invändigt utan "utkragning" ( finns på www.isover.se)
Verkar som du säger som att sanden "suger" upp väta...(tvärtemot sandstränder konstigt nog..) De ställen som det är mest sand på är klart fuktigast så det blir väl att skyffla ut, bra idé om nån sommarjobbare där... hehe.
Har också funderat på hur man får ett gångbart underlag, plast på grus känns inte bra..
Såg att det fanns nåt som heter floormate som används till isolering av betongplatta, skall tydligen vara fukttåligare än styrolit men vet inte hur det funkar om det bara läggs invändigt utan "utkragning" ( finns på www.isover.se)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


