4 295 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Regla källarväggar
Hej
Jag har precis bilat ut och isolerat källargolvet och skall nu bygga upp källaren igen. Jag har tänkt att regla ytterväggarna och bara sätta på gipsskivor(ej isolering) för att dölja el, rör och för att sätta upp kakel. Det blir en luft spalt på ca 10 cm har jag tänkt.
Är detta ett bra sätt?
mvh Peter
Jag har precis bilat ut och isolerat källargolvet och skall nu bygga upp källaren igen. Jag har tänkt att regla ytterväggarna och bara sätta på gipsskivor(ej isolering) för att dölja el, rör och för att sätta upp kakel. Det blir en luft spalt på ca 10 cm har jag tänkt.
Är detta ett bra sätt?
mvh Peter
Kan ni förklara hur man utför ventilationen av utrymmet bakom stålreglar+gips.
Som jag uppfattar det sätter man en skena mot innertak och golv. Denna sluter tätt mot underlaget och ger ingen möjlighet för ventilation. Är er tanke att man sätter distanser mellan mellan skenan och underlaget?
Som jag uppfattar det sätter man en skena mot innertak och golv. Denna sluter tätt mot underlaget och ger ingen möjlighet för ventilation. Är er tanke att man sätter distanser mellan mellan skenan och underlaget?
Ett sätt kan vara att inte släppa upp gipsskivan ända upp i taket, och även inte släppa ned den ända ned mot golvet heller, använd en skivlyft eller, en egentillverkad lyft och skruva sen gipsen med ex.v 0,5 cm spalt, när du sen sätter lister ska du även då lägga en spalt bakom respektive list, typ, en plastbit el.dyl ... då funkar det på ett billigt och effektivt sätt.
Om du inte använder gummiremsan som sitter på golv och takregeln så ska det bli bra ventilation. Gummit sluter annars väldigt tätt.
Om du inte använder gummiremsan som sitter på golv och takregeln så ska det bli bra ventilation. Gummit sluter annars väldigt tätt.
Jag kan inte förklara hur man SKALL göra, jag kan däremot förklara hur jag gjorde för att ventilera källarväggen
. Stålprofilerna i överkant och nederkant på innerväggarna klippte jag var 60cm så att där blev en öppning på 5cm både uppe och nere. Sen satte jag en gipsskiva med ca 15mm öppning uppe och nere. Utanför gipsskivan satte jag sen ventillerade lister uppe och nere. Listerna nere köpte jag färdiga på Optimera, medans taklisten var en skugglist som jag jackade 5cm var 60cm.
Hoppas det hjälper dig något!
Hoppas det hjälper dig något!
Klicka här för att svara