2 202 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Källaringång
Hej,
jag har en gjuten förstukvist nu och planerar att göra en källaringång på det stället där den är. Jag får väl ta bort den och gräva upp o.s.v. Jag anser mig då slå två flugor i en smäll eftersom jag skall dränera och det verkar som om ingen entreprenör vill gräva under förstukvisten p.g.a. rasrisk. Är det nån som gjort något sådant själv och har några erfarenheter och tips att dela med sig? Vilken typ av hantverkare vänder man sig till?
jag har en gjuten förstukvist nu och planerar att göra en källaringång på det stället där den är. Jag får väl ta bort den och gräva upp o.s.v. Jag anser mig då slå två flugor i en smäll eftersom jag skall dränera och det verkar som om ingen entreprenör vill gräva under förstukvisten p.g.a. rasrisk. Är det nån som gjort något sådant själv och har några erfarenheter och tips att dela med sig? Vilken typ av hantverkare vänder man sig till?
Ett kort vore ju inte fel,,, och om entrenörer har sagt ifråhn så tycker jag att det talar sitt språk,,,,, har dom varit där och tittat? isf.... lägg ned,,, om inte skicka ett kort med alla fakta som du kan dela med dej av...
Har ungefär samma problem. Den gjutna farstukvisten är numera inbyggd för att få en större hall. När jag började gräva för dränering såg jag till min förskräckelse att betongtrappan inte var nergjuten en bra bit ner i marken som vi trodde när vi byggde in farstukvisten. Bakdelen på trappan hänger nu i luften. Kan det vara så att man lagt in armering i själva trappan och gjutit in den i husväggen, annars verkar det ju livsfarligt. Kan också nämna att det är byggt en balkong på farstukvisten när huset byggdes -39. Hur säkrar jag den framgrävda delen av betongtrappan, för att kunna slutföra dräneringen ? Ska försöka skicka en bild på eländet.
Klicka här för att svara