Jag står i färd med att gjuta garageplatta. Nu har jag hört lite olika bud, ett alternativ är att ha sand och kapilär brytare underplattan. Sedan har jag hört att man bara kan använda sand och köra med 20 cm isolering, mellan isolerplattorna så lägger man plastfilm. Vad har ni för åsikter? Tack och bock :)

Vet bara att jag la 10 cm 8-16 underst. Sen ett lager frigolit och kantelementen. sen plast och sist det andra lagret frigolit innanför de blivande kantbalkarna

Måste man ha plast emellan frigolit lagren om man har 200mm? Måste det översta lagret av gruset packas stenhårt också eller räcker det om marken under packas och det översta gruslagret använder man bara för att justera lite dvs där kör man inte med vibb igen?

Mikael_L
underifrån:
1. Ev lager som garanterar tillräcklig bärighet för ditt hus.
2. Markduk
3. kapillärbrytande tvättat grus (hmm, vilken storlek är det nu som gäller?) 10cm (minst)
(detta ordentligt packat och i våg)
4 kantelement och 10cm isolering inne mellan kantelementen.
5. plastfilm, ovanpå de första 10cm isolering
6. resten av isoleringen.
7. armering i vot och platta.

Det bör även gå att lägga plastfilmen efter punkt 3, t.om. rekomenderas om du bara använder 1 skikt isolering.

Läs även på tillverkarnas egna sidor, där hittar du mycket matnyttigt.
t.ex. (det finns fler)
http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf
http://www.sundolitt.se/upload_images/2AC5BA48BEF44AE39EF2D1AD148ED349.pdf
http://www.lkb.se/

Mikael_L
Calle_L skrev:
Måste man ha plast emellan frigolit lagren om man har 200mm? Måste det översta lagret av gruset packas stenhårt också eller räcker det om marken under packas och det översta gruslagret använder man bara för att justera lite dvs där kör man inte med vibb igen?
En del (både tillverkare och byggare) anser att plastfilm inte behövs, men jag skulle kosta på mig det iaf. Tanken med denna grund är att betongen i plattan så småningom ska bli "nästan torr", och då vill iaf jag vara säker på att bryta all ev fuktvandring underifrån.

Det övre lagret måste packas. Plattan kan spricka om materialet under sätter sig. (Iofs tar antagligen frigoliten upp en del små rörelser genom att pressas ihop, men ändå)

Om jag byggde garage skulle jag överväga att isolera med endast 10 cm (dumsnålt?), men i garaget skulle jag knappast ha så väldigt varmt ändå. Jag skulle isåfall kanske isolera med 2x5cm för att lägga plastfilmen mellan, annars skulle plasten få hamna ovanpå gruset. Eller va fan, det kanske är lika bra med 20 cm isolering iaf... ;)

Plastfilm trodde jag bara var för att utestänga radon?

Nix går som fuktspärr också.

Så man kan alltså säga att det där med att inte behöva kapilär brytande lager om man har isolering som är 200 eller mer är fel? Det var nämligen en säljare på Beijer Bygg som sa det. :-?

Mikael_L
Mja, kanske...
Jag har skummat av vad diverse leverantörer har för instruktioner och vad som står i olika trådar i bl.a. detta forum och slutligen kollat av med folk jag känner, hur dom gjort.
Helt klart finns det dom (leverantörer) som tycker att deras frigolit är kapilärbrytande nog.
Även plastfilmen finns det olika åsikter om.

Men slutligen blir det _din_ grund och dina problem, och inget går att göra om i efterhand.
Så vad det gäller mig själv, så skulle jag köra med både kapillärbrytande skikt och plastfilm, det är ändå inte så mycket pengar det gäller för att sova gott på nätterna sen.

Men vänta nu, vi snackar iofs garage nu...
Mest viktigt är det när man gjuter plattan för sitt hus, med garage är ju kraven inte så höga, framförallt kommer väl betongen vara öppen, så fukten kan ju obehindrat gå uppåt (om man inte målar med tät färg).
Men i ditt första inlägg föreslår du bara sand och sen 20cm isolering. Vad är det för fel på bara grus och 20 cm isolering?
(och markduk under gruset)

Det ända felet med grus är att jag redan lagt ut sand, jag fick tipset om att inte behöva kapilärbrytare först efter jag lagt ut den. :-?

Har sett samma sak. att det ska räcka med 20 frigolit men då jag har hyffsat vattenflöde i den delen av trädgården så ville jag vara säker. därav både grus och plast

Mikael_L
Som jag skrev tidigare, vi ska inte glömma att det gäller ett garage.
För 30+ år sen så gjorde man väl garage precis sådär hela tiden, man kastade väl ut lite sand, gjöt platta, så var det klart (ingen frigolit heller).
Och så vitt jag vet så anses väl inte dessa gamla garage vara problemkonstruktioner, men däremot de husplattor som gjordes på samma vis har ibland rejäla problem.

Och skillnaden är väl helt enkelt att i garaget så bygger man inte in betongen så den luftar ut uppåt, där inget kan mögla.

Med frigoliten får vi:
1. åtminstånde delvis kapillärbrytande
2. åtminstånde delvis ångtätt
3. varmare platta, som därigenom håller sig mer torr.

Så visst tycker jag att fixare borde kunna lägga sin platta på sanden, eller vad tycker ni andra?
Men jag skulle ändå sätta det där plastlagret mellan frigoliten.

Sen får du _absolut_ inte glömma fuktskyddet under syllen.

Tänker du måla golvet så är en fuktgenomsläpplig färg att rekomendera (finns det för garagegolv?)

Mina 50 öre, hoppas att andra läsare rättar mig om jag har fel. ::)

Jag är så naiv att jag faktiskt tror på det som tillverkarna skriver i sina anvisningar. Visst är det klokt att dubbelkolla lite, men helfel kan det knappast vara. Detta är ju en typisk fråga där man får olika svar från alla man frågar ::) 10personer ger 10 olika lösningar :-?
Många självbyggare har en förmåga att vara överambitiösa och bygga onödigt dyrt/påkostat/överdimensionerat. Säger rekommendationen 10cm singel så lägger jag 20cm så blir det dubbelt så bra... Konstruktören säger att det räcker med tvåtumfyra så jag väljer en tvåtumfem istället så blir det extra starkt osv, osv..

Åter till grundfrågan :)
Sanden som är utlagd är väl bara för avjämning ?, dvs den är inte på något sätt kapilärbrytande.
Att lägga singel på sanden torde kräva även en markduk imellan om det ska vara någon vits ?
Jag skulle nog skippat singlet och möjligen övervägt lite tjockare isolering + plastfilm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.