Springa runt och bära på säckar... Tror inte det ;)

Betalar nog hellre för en bil med pump som kan fixa det snabbt och lätt...

Tack för alla bra och snabba svar. Eftersom jag bor i Helsingborg så bör det finnas någon bra och hyfsad firma runt omkring. :)

Eklundh

Det låter rejält dyrt. Jag antar att du bor en bra bit från närmaste betongfabrik?
Stockholmspriser... jag har några kilometer till betongfabriken... Trög K40 var det jag köpte.

Eld skrev:
Stockholmspriser... jag har några kilometer till betongfabriken... Trög K40 var det jag köpte.
Se ovan för länkar till företag på en rad orter i Sverige. Om något är det ju högre priser i Stockholm än andra orter.

MartinT skrev:
Hur lång tid tar det egentligen att blanda 1 kubik betong från säckar, inklusive att köra runt lite med en skottkärra? Betong väger nånstans kring 2400 kg/kubik, så tar man 200kg i kärran blir det 12 lass per kubik, dvs en vanlig villagrund blir 120 kärror eller mer.

Och hur mycket sparar man egentligen per kubik jämfört med att köpa färdig? Har för mig att jag räknat på detta för länge sedan, och att jag kom fram till att besparingen inte var särskilt stor, snarare att man inte alls tjänar på det. En säck betong (25kg i torrt tillstånd) ger väl vanligen 13L färdig betong, dvs 1 kubik färdig betong kräver ca 75 säckar torrvara.

För att komma ner under 1200 kr/kubik måste du alltså betala max 16 kr/säck. På Byggmax kostar en säck 40 kr, dvs även med rejäl pallrabatt blir detta svårt att komma ner till 16kr. Man kan ju förstås köpa cement, sand och sten separat och blanda, men det är ju ett rejält slitjobb, och det är tveksamt om kvalitén blir särskilt bra.

Nej, skall man gjuta stora saker känns det som att färdig betong (gärna i pump) är det billigaste och klart smidigaste sättet. Är det någon annan som vill dela med sig av vad ni fått pröjsa för er betong, vare sig självblandad eller levererad?
Jag räknade med att betong bilen kommer måndag till fredag 7-4. Ska man då ta ledigt och sen be några kompisar ta ledigt försvinner det pengar fort. Blandar man själv gör man allt i sin egen takt. Nu kommer bilen och tömmer allt, 7m3 fördelat på 6 källar rum. Man har ungefär 1,5h på sig innan man får spränga bort högen

Jag såg idag en sorts pump som stod på vägen som sedan pumpade betong/cement vidare igenom en trädgård. Bilen som kom med matrialet bara tippade ner det i en sorts balja ovanpå pumpen. Någon som vet vad en sådan heter? Vad det kostar att hyra en sådan?

Blev bara lite nyfiken när jag såg den...

Eklundh

Eklundh skrev:
Jag såg idag en sorts pump som stod på vägen som sedan pumpade betong/cement vidare igenom en trädgård. Bilen som kom med matrialet bara tippade ner det i en sorts balja ovanpå pumpen. Någon som vet vad en sådan heter? Vad det kostar att hyra en sådan?

Blev bara lite nyfiken när jag såg den...

Eklundh
Vad irriterad man kan bli! Farfar satt och pratade om en sån idag. Men vad hette den....

Varför inte passa på att isolera under plattan och gjuta in golvvärmeslang? Du kanske får för dig i framtiden att du kanske hellre vill isolera väggarna i uterummet och göra bostaden större?

Pratade idag med en hantverkare och då kom vi fram till att jag ska isolera plattan.

Väntar på svar från Sydsten i Skåne om vad det skulle kosta med en pumpbil. Ska bli intressant och se :)

http://www.sydsten.se/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.