S
Stringfellow: [citat] Ett RF på 83% kallar jag torrt... ;)
14 svar · 4,7k läst
H
husolle: Har en bilplats, betongplatta 2,5m bred ligger 50cm ovan jord. Tänkte brädda den c:a 2m. Gräsmatta där nu, o 4dm ner till leran. Gräva ner till leran blir c:a 1m hög betongmur fyld med något o sedan cement-yta på det. Eller ???? :-/ MVH
0 svar · 2,5k läst
Snailman
Snailman: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17778 Länk till fråga under vatten och avlopp..
0 svar · 2,1k läst
pinebar
pinebar: Hej! Vi hyrde en kille och hans blätringsaggregat (som var av den sorten som man släpar efter bilen) Han blästrade bort 1-2 cm tjära från vår grund på en dryg timme. Allt runtomkring blev svart men vi var jättenöjda med resultatet. Vet inte hur lång tid det hade tagit på något annat sätt. [bild] [bild] /pinebar
4 svar · 10,6k läst
Wigert
Wigert: tackar och bockar för tipsen. det blir en diamantklinga till vinkelkapen.
5 svar · 5,2k läst
M
MMR: Lånar tråden lite då jag går i samma funderingar (fast tvärtom, typ) Vi har ett fritidshus, inte så stort, ca 40kvm, på halva långsidan har man byggt ut ett uterum, ca 2x3.5 m. Uterummet är nästan som en del av huset, med isolerade träväggar och vanliga fönster, mellan orgianalhuskroppen och "uterummet" har vi låga fönster och dubbel-dörr i terassstuk, det har nämligen tidigare
4 svar · 4,4k läst
G
gaia: [citat] det är ju sprängningar som orsakade skadan, eller? Firman som sprängde måste ju ha en försäkring för sånt .... man kan väl inte spränga sönder andras hus utan att stå för reparationer... trodde naiva jag gaia
4 svar · 2,4k läst
M
Mats: Det beror ju lite på hur hög muren är och vad marken består av. Är det någorlunda vanlig backe och det är hyfsat torrt så brukar man kunna ta bort en mur en kortare tid utan att det rasar
1 svar · 2,8k läst
P
Poggan: Har fått rekommenderat att använda Husfix...
1 svar · 2,6k läst
S
Stringfellow: [citat] Du har vissa poänger, men är ändå helt ute och cyklar. Eftersom mattan är tät tillförs ju ingen fukt, dvs efter en tid med platon på utsidan kommer väggen vara ordentligt torrare. Så om man har en lutning från huset så infiltreras aldrig regnvatten ner i marken?? Ehhh... Du menar alltså på fullaste allvar att t.ex. ett berg aldrig skulle kunna ta till sig regnvatten?
30 svar · 17,5k läst
S
Stringfellow: http://www.betongindustri.se/WebSites/Betongindustri/Start/Produkter_och_Anvandning/Produkter/Betong_for_anlaggningsbyggande "Undervattensbetong"
1 svar · 8,9k läst
A
alfpersson: Och en till.
6 svar · 3,2k läst
·
A
6 svar · 3,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: MartinT pratar om bärande väggar vilket stämmer bra med de uppgifter jag fått också. Under bärande väggar vill man ha betydligt stadigare plast. Men vad har egentligen detta med ditt garage att göra? Vad är det som säger att det inte funkar i garaget? Två ton fördelat över några kvm är ju inte mycket alls. ...därmed inte sagt ATT det funkar..... ::)
3 svar · 5,0k läst
V
vedeldaren: Är det en stor spricka? Betonggolv får normalt småsprickor, mycket beroende på golvets storlek. Kan du ta ett kort och lägga ut här på forumet.
1 svar · 4,2k läst
J
JENS_ALBINSSON: Jag har heller inte dragit slingan ända ut utan stoppade ca 30 cm från ytterkant .... fukt behöver du inte va rädd för du har ju en syl isolering ovanpå plattan som väggen står på . Mvh Jens
0 svar · 2,7k läst
spocks_beard
spocks_beard: Den ska ligga under 70% för att det ska vara riskfritt. Finns många trådar här på forumet som är nyttiga att läsa om just detta. Mvh Jocke
1 svar · 6,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Och du har inte en bärlina mitt under huset då? Med 5.5 meter är det inte helt otroligt!
1 svar · 2,8k läst
M
Mats: Kolla också vad skyddsavståndet till grannens brunn är. Finns ju regler även för infiltration om man kommer för nära en dricksvattenkälla men 300 borde vara utanför den zonen
7 svar · 18,9k läst
M
MartinT: Kul att höra att det händer något för eran del, sjävl är vi inte riktigt där ännu. Jag utgår från att du äger en digitalkamera och att du i detalj kommer dokumentera bygget och låta oss andra ta del av det :)
2 svar · 4,8k läst
P
puppe: Tack för era synpunkter! Jag hade ju presenning över plattan när vi glättade, såg dock att det hade kommit några droppar genom presenningen, men dom putsade jag bort innan ytan härdat. Tror inte det hann komma regn direkt på plattan innan härdningen, att det blev så vattnig yta, beror nog på att vi slipade för tidigt Presenningen blåste ner i den hårda vinden senare under natten
6 svar · 4,2k läst
·
M
mariaomathias: Hej Vi har ett enplanshus med källare från -78. Huset är till hälften omdränerat utan tilläggsisolering för ca 15 år sedan. Vi har fuktsläpp i putsen på nedersta halvmetern källarvägg på vissa ställen och även viss saltutfällning. En tredjedel av källaren är inredd med parkettgolv med 2 cm "cellplast"-isolering och byggplast under. Väggarna i dessa utrymmen är klädda med
0 svar · 2,1k läst
J
Joukko: Ja se där ja. Det kanske funkar alldeles lagom. Jag får kolla vidare på detta. Jocke
2 svar · 3,8k läst
S
sme: Jag har en krypgrund (104 kvadrat Modulenthus från 1998) med för hög rH (uppmätt 87,5% i somras). För en tid sedan investerade jag i några trådlösa digitala fuktmätare (kopplade till PC'n), en energimätare och Trygghetsvakten Extra ("TV"). Allt för att försöka avgöra om TV fungerar så bra som de uppger.   Det finns flera trådar om TV på nätet, men jag har inte hittat någon med
8 svar · 15,8k läst
lastkaj
lastkaj: [citat] Precis. Riskerar du mögelpåväxt så är det organiska material som drabbas, exempelvis ett träbjälklag. Har du inget organiskt material så minskar du risken för fuktproblem.
3 svar · 5,4k läst
V
vedeldaren: Betong blir hårdare och starkare i ca 100 år för att sedan börja försvagas
8 svar · 74,7k läst
·
G
gromit42x: Fin matjord i stockholmstrakten kostar omkring 170 kronor tonnet. Ett ton är ca 0.8kbm. 5-6 dm låter väl mycket över hela ytan. Finns som föregående talare nämner sämre jord (sk skelettjord) man kan använda för att fylla ut med. -h
4 svar · 9,5k läst
J
jimmys76: Ska sälja ett hus som byggdes 1965 som sommarstuga på plintar senare har man murat igen med gråsuggor runt plintarna och på så vis fått en torpargrund. Gråsuggorna slutar en halv meter under marken och plintarna står i pinmosand. Kan man dränera runt denna konstruktion och är det nödvändigt ? vad kan det kosta huset är 10 X 6,5 M CA 62M2 . Besiktningsmannen hävdar att man måste
0 svar · 4,1k läst
M
Mats: I ett sånt läge så får man som du säger ta vägen och markera upp en linje på/längs den. Sen kan du ju alltid mäta fram en ny parrallel linje med hjälp av kryssmätning och några snören.
3 svar · 2,9k läst
A
abno: Tack för tipset om att prova i vatten. Det ska genomföras ikväll. Men vore det bara kristaller ska det väl INTE lukta, hmmmmm
6 svar · 21,6k läst
S
Scrat: Singel (8-16)närmast grunden för dränering. Vad gäller plattläggning, så ska man beroende på hur noggrann man vill vara, lägga en markduk först (och det är inte för att motverka ogräs uppskjutning i platt/sten ytan, som många tror) utan för dränering/stabilitet. Förslagsvis: 1. Markduk 2. 15 cm 0-32 (alt. 0-16 beroende på hur tung trafik det är) 3. 5 cm 0-8
5 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.