Hej, vi har rivit bort plastfärg på källarvägg med en saneringsfräs och därefter satt på Maxit Gypsum på väggarna. Vi har kvastat detta och fått en fin struktur. Nu är det så att på 2 ställen, väldigt små ytor, har det släppt / pulvriserats. Jag kan tillägga att källarväggen var helt torr, utom på ett ställe där det var kalkgenomslag.

Nu undrar jag om det någon vet orsaken till att det släppt? Det är ju gjort för att sätta på fuktiga källarväggar. Kan orsaken vara

1. Extrak fuktigt just där det släppt, vad göra i så fall?
2. Dom två ställena fick en släng av dåligt blandat Gypsum från botten av tunnan?

Kan tillägga att rummet är på 35 kvm, på övriga delar av väggarna sitter det bra.
På det ena stället där det släppt är det innervägg, fast det är längst nere mot
plattan.

Den som har sagt åt dig att Gypsum är gjort för källarväggar under mark tycker jag ska komma och göra om jobbet åt dig. Jag börjar nästan gråta när jag hör detta... Just denna fråga har debatterats på forumet ett antal gånger. Alla som använt gipsputs och inte har några problem (troligen snustorra väldränerade väggar) tycker det är jättebra. Jag har själv varit skeptisk i samband med mitt pågående källarprojekt och har därför ringt Maxits support två gånger och fått beskedet att man inte bör använda gipsputs på en källarvägg som "riskerar att bli fuktig, tex källarytterväggar under mark".

Gips tål inte att transportera fukt = andas dålig. Kalkputs är ett bättre val för källaren - klarar att släpa genom små fuktmängder utan att bli förstörd och därför håller bättre.
Typiskt att det håller sämst längst golvet där markfukten krypper upp underifrån. Hade samma problem på nedersta 20-30cm väggytor (närmast golv) lika på yttre som på vissa inneväggar.
Har den gamla färgen sutit bra på dom ställen där gypsum smulas så kan man leta efter andra orsaker än fukt men har det varit färgsläpp innan så är det sannolikt att gypsum håller inte heller :(.
Trist att se så mycket jobb förfalla så snabbt :'(.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.