Grund & Markarbeten
danso: Ska gjuta en ganska lång källartrapp som går parallet med grunden. Det är bara trappstegen som ska gjutas, sidomuren är omgjord för ett par år sedan likaså grunden källar väggen. Däremot är den korta muren rakt nedanför trappen sprucken och buktar lite inåt (får bli nästa projekt). Frågan är hur blir det med hållbarheten osv. om man gjuter en liten bit åt gången? Ca:3-4steg i
Mikael_L: [citat] Om du menar ALLT, utom komplikationer (sprängning och sånt), alltså arbete, schakt, material, golvärme, VA-rör ... nåt jag glömt?? Då ska du nog inte räkna med att det blir billigare än 1500:-/kvm. Bara material är kring 1000:-/kvm Men det beror givetvis på var i landet du bygger (på vissa ställen är det ju byggarnas marknad :P ) och hur stor platta, lite lägre kvm-pris
vedeldaren: Beror nog på vad du har för markförhållanden, tjälskjutandemark eller? Du kan nog kosta på dig nån cm till i plattan också.
Halmstadtjej: Hej! Jag funderar på att köpa ett hus som har en stålkonstruktion som grundläggning... Det verkar inte vara så vanligt i vanliga villor, så jag hittar ingen information kring det någonstans. Men de sägs i alla fall vara mindra fuktkänsliga... Jag vore jättetacksam om ni hade lite information eller kloka länkar, för jag har ingen aning om det är en fördel eller en nackdel med
Kajen: Jag sprängde 225 enheter (påbörjade m3) för 575 kr/enhet inkl moms. Till detta kom en massa pengar för bortforsling av sprängstenen. Jag behövde bli av med 230 ton som kostade 250 kr/ton inkl moms. Sedan blev det lite pengar för grävmaskin osv. Kaj
Byggjanne: Min sambo anlägger ridbana medan jag bygger garage! :) Det har sett bra ut på bägge hållen men nu har min sambo mycket svarta ögon. Tanken var att göra en budgetridbana. Detta torde vara möjligt eftersom det alltid varit god dränering på marken och att det aldrig stått vatten där trots busväder. Platsen är i sydöstra Blekinge. 1. Skala av grässvålen 2. Ta bort sten mm. 3. Platta
Haagbard: [citat] Nej vi köpte svavel till våra bus på färgaffären, den var både billig och perfekt mald.
stapper2: Jag har sett en färdig pumpgrop som säljs bla via Rinkaby rör vet inte om den klarar frost men den ser robust ut. www.rinkabyror.se Vår dräneringsfirma verkar ha koll på vårt problem så det blir att sätta spaden i marken framår februari. Jag får en offert på pumpgropen i källaren nu iveckan så det börjar röra på sig. ;D
Krumeluren: Ok mr z. Mjukt böljande landskap är tillåtet men inte tvättbräda, om jag tolkade dig rätt. Låter rimligt. Ska nog skaffa husAMA iallafall, alltid bra att vara påläst...
Poggan: Att göra jobbet själv är nog inte svårt, bara man skaffar tillräcklig kunskap hur man skall göra. Sen om man skall hyra en grävare å gräva med maskin, eller låta nån göra det för en. Eller handgrävning är ju oxo ett alternativ, ett par backar öl å ett par snälla polare så går det undan..... ;)
TorpAnders: Jag har en gammal torpargrund och en sockel med natursten/betong som jag måste ta upp kattgluggar i. På ett par ställen har jag bara 20cm synlig grund ovan marknivån. dvs att kattgluggen kommer att mynna ut i samma nivå som mitt nya golvbjälklag kommer att ligga på. Att ta upp ett överstort hål och sedan göra en sluttande kanal för att komma under bjälklaget känns som övervåld. En
Magnus_Nordmark: Hur har du tänkt att lösa det med formning/formrivning när du gjuter bjälklag på torpargrund? Är marken plan oc htorpargrunden blir låg kommer det inte bli lätt att få till..
Mats: Tja jag är Njurundabo så klimatet får sägas vara likvärdigt :) (för icke lokalboende så ligger Njurunda två mil syd Sundsvall) Mitt tips när det gäller storlekn är att du tar några pinnar och snören och märker ut din tilltänkta parkering. Provparkera nu och se hur det känns. I brist på egen testyta så är grusplaner som tex den vid nordichallen bra att testa på
jwredin: Jaha, kanske lika bra att ta en totalentrepenad på det då. Dit med platonmatta och samtidigt kolla stuprören när man ändå håller på. Vad kan det gå på? Är 10-15 tusen en bra gissning? Någon som vet någon bra firma neråt Malmöhållet? Mvh JWredin
Mikael_L: Ange site: i googles sökfältet ex. supergrund site:byggahus.se
Savoy: I mitt projekt planerar jag att göra likadant, eller rättare sagt håller jag redan på att bygga garaget. På detta skall jag gjuta ett bjälklag (160mm) med 2% fall liggande på samverkansplåt. Detta är dimensionerat så att jag kan ha i medeltal 300mm fyllnadsmaterial på taket. Kommer dessutom bättra på markprofilen på taket med lättfyllnad (EPS). Kommer troligen köpa en
janet72: Vi hade en besiktningsman från Anticimex på besök häromveckan eftersom vi försäkrar via Trygg Vesta. Han inspekterade krypgrunden (huset byggt 1976) och hittade inga som helst tecken på fukt eller fuktskador. Sedan satte han in en alfasensor och antydde att det var ett utmärkt sätt att testa fuktskaderisken i en grund. Min tanke är ju då direkt att med det vädret vi har haft dom
Spekulant: Tack för synpunkter! Borde ändra mitt login. Affären är nu klar med besiktningsförbehåll. Ska kanske tillägga att huset ligger i skåne. Jag är med på att det finns risk för fuktutfällning om man förändrar det är därför jag frågar. Men om man isolerar mot betongen med ett bra material, finns väl lämpliga skivor - vet ej vad de heter. Och det inte finns något organiskt material
Lionheart: Den här tråden är ruskigt intressant. Vi har ju nu köpt huset och flyttar in om 1 ½ månad och det ska bli så fantastiskt underbart. Äntligen ett hus som vi längtat efter sååå länge. Det första vi vill göra är så klart att riva ut allt gammalt material i källaren. Mattan och tapeterna ska bort. Betongen ska putsas (vad ska man putsa med?) och sen ska den luftas i några veckor
bjojoh: hej någon som vet någon i Norrtälje trakten som sysslar med att skrapa av och bättra en kort ( 100m ) grusväg/uppfart? vilka aktörer kan man kolla med? har inte en aning själv så jag är tacksam för förslag
MartinT: Offert på markarbeten brukar ofta sluta i löpande räkning och inte fast pris, detta pga att det är väldigt svårt att i förväg veta hur det ser ut under marken, såvida du inte först gjort en geoteknisk markundersökning. Att göra en sådan är visserligen dyrt, men jag känner en del som inte gjort en sådan och sedan ångrar sig väldigt mycket. De saker som kan göra markarbetana
Mats: En spontan tanke är att det borde gå att påla utanför den befintliga plattan. Lyfta plattan till rätt nivå och gjuta en förstärkt klack under plattan fäst i pålningen och sen "bara" sätta ned huset på klacken igen
Snailman: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1037010299 står en del här: ;)
ylven: Ja, där ser man, det finns oftast fler parametrar än man känner till! Det jag främst tänkte på var att man ska dränera alla källarväggar, det blir aldrig billigare än att göra allt på en gång. Hur man ska förfara med den delen med torpargrund har jag ingen aning om. Men när du får ut grävfirmorna så har de säkert förslag. Men om du har planer på att någon gång inreda i
Stringfellow: [citat] Använder du Ess-drän som platon säljer behöver man tydligen inte fiberduk. http://www.isola.se/sidor2.asp?id=7
Wigert: Igår kom killarna som skall gräva ut 60 kvm av 75 i vår 40-talskällare! Det är ett f.d. garage, tvättstuga, källargång och en större matkällare som skall få en rejäl uppfräschning med slutresultat klinkergolv med golvvärme och delvis kaklade väggar. Redan dag 2 kan jag konstatera att det är mycket vatten i grunden.... Källaren är dränerad för 2 år sedan men det rinner helt
Toven: Hej! Vi har bokat oss på ett Älvsbyhus och ska flytta in i juni 07. Än så länge har vi betalat tomten. Nu fick vi ett brev att vår tomt gränsar till ett område med förhöjda radonvärden. Det står att grunderna kommer att utföras radonsäkra. Och för att säkerställa att radonvärdena är normenliga ska vi som fastighetsägare genomför aen radonmätning mellan nov 07 och mars 08.
Wigert: 15 cm cellplast är ju bra, även om nybyggen har 30-40-50 cm ibland. Skulle du inte få till en isolering hela vägen ut är det ju inte hela världen. Jag siktar på 10 isodrän och 10 cellplast till min källare, även om det skulle gå att få ner mer om man orkar gräva....