Hej!

Vilka krav kan man ställa på jämnheten hos en gjuten platta för ett husbygge? Finns det några formella byggregler som tex säger att det högst får finnas X millimeter ojämnhet mätt över Y meter, eller liknande?

När kan man i praktiken kräva att grundläggaren avslutar sitt arbete med att slipa och/eller spackla betongen?

Det finns regler som heter bygg ama och jag har för mig att det ska vara 3 mm per meter eller 5 mm på två meter som gäller för jämnhet där men jag är inte helt säker

Tack för svaret Mats. Jo, jag misstänkte att det var reglerat i bygg-AMA, som för övrigt kostar skjortan i inköp så jag har den tyvärr inte till hands.

Fast siffrorna du angav känns inte så värst krävande - inte precis något salsgolv... :)
Stämmer siffrorna måste plattan vara bra ojämn för att man rent "formellt" ska kunna kräva att entreprenören slipar den efter gjutningen ?

det finns två olika tabeller i husAMA som reglerar just plattor på mark. Det beror på VAD man skall ha för ytskikt. En tabell för parkett resp matta som säger +- 2 mm/ 2 meter med maximala topapr och dalar med en radie som skall vara större en 500 mm om jag inte missminner mig. Den andra har jag inte hel koll på. Har man högre jämnhetskrav skall man ta till flytspackling som har betydligt tuffare krav.

Ok mr z. Mjukt böljande landskap är tillåtet men inte tvättbräda, om jag tolkade dig rätt. Låter rimligt.
Ska nog skaffa husAMA iallafall, alltid bra att vara påläst...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.