Källaren dränerades och fick isolering Thermisol för ett år sedan.
Ena hörnet av huset står på berg varvid dräneringsröret lades på berget, se bild på hur berget sticker in under husgrunden.
Vid nedrivning av gammal puts upptäckte jag en ca 30 cm spricka i golvet då dammet fuktades just där. Golvet togs upp och jag har planerat att göra en pumpgrop för att kunna pumpa bort det vatten som smiter in under dräneringsröret. Mängden vatten som samlats i gropen har varit måttligt denna torra sommar men nu när blöt säsongen satt in så trycks vattnet in i gropen med en oroande mängd och hastighet.
Se bild

Det finns en dagvattenbrunn som skall ta hand om regnvattnet från hängrännan, denna brunn har tappat sin funktion , det stiger upp vatten i den när den regnar.
Jag tolkar det som att nivån i brunnen är nivån på grundvattnet..? och eftersom den ligger högre än gropen i källaren så har vi roten till det onda. Dvs så länge nivån är så hög kommer vattnet att tryckas in i gropen och en pump kommer att få gå varm för att hålla vattnet på en ok nivå.

Planen är nu att dränerna tomten längs ena långsida för att sänka/dränera bort grundvattnet och på så sätt få ett mindre tryck in i gropen.

Är det någon som har liknande erfarenheter och helst av allt förslag på hur man konkret kan gå tillväga ?

Hälsn Stefan

• CIMG0193.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jondream
  • Laddar…
Oj vad med vatten.

Fungerar utloppet från dagvattenbrunnen?
Eftersom det stiger där verkar det stopp..
Det kanske är boven i det hela ;) ;)

Dagvatten brunnen funkar inte så planen, uppdaterad idag, är att anlägga en ny vars botten ligger lägre än källargolvet. I den brunnen placerar vi en pump som pumpar ut vattnet till dagvatten ledingen och vidare ut i gatan.

Vi har samma problem och jag grunnar fortfarande (efter två år) på hur man bäst löser det hela. Vi får in _mycket_ vatten och glömmer man bort det hela så är hela källaren full med typ 50cm vatten.

Eftersom vi bor ganska nära vattnet och inte speciellt mycket högre än vattennivån så misstänker jag att det blir omöjligt att lösa det med hjälp av dränering. Vi har en pump i källaren som vi manuellt sätter på (man vill ju inte bli väckt mitt i natten av att pumpen börjar gå :)

Problemet hos oss är då det regnar extremt mycket och/eller framför allt då allt smältvatten skall bort. Dräneringen är dragen till en lång trumma (pumpgrop) en bit ifrån huset. Då vi får igång pumpen där, ser man inte tillstymmelse av vatten i källaren. Problemet blir i perioderna vid övergång från höst-vinter och vinter-vår då man inte kan använda pumpen ute. Det känns inget vidare att behöva ta in vatten dessa perioder, men jag vet inte hur man kan lösa det. Man måste ju skydda pumpen ute från is. Det är väl bara att acceptera det för våran del, antar jag.

Jag har sett en färdig pumpgrop som säljs bla via Rinkaby rör vet inte om den klarar frost men den ser robust ut.
www.rinkabyror.se

Vår dräneringsfirma verkar ha koll på vårt problem så det blir att sätta spaden i marken framår februari.

Jag får en offert på pumpgropen i källaren nu iveckan så det börjar röra på sig.

;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.