Hejsan !!

Vi har ett högt och fint läge på vårat hus, men samtidigt lite opraktiskt iom att uppfarten slutar ungefär 3 m under husets nivå. Sedan är det en kraftig slänt upp till husets nivå med en dåligt gjord trappa urgrävd ur marken samt kreosotstolpar som trappstegsavgränsare som tidigare ägare kommit över någon gång på 70 talet.

Parallellt med slänten står ett garage modell sämre som troligtvis kommer att rivas. Det jag funderar på är att göra en väg där garaget står idag så att man kommer upp till husets nivå. Det är alltså ungefär 3 m höjdkillnad och 15m (?) som man kan använda sig av för att stiga. Eventuellt kan man använda mer än 15 meter eftersom infarten redan idag är 15 meter. ( alltså 15+15 ).

Vad kostar ett sådant proj. ungefär och hur går man tillväga ?
Jag har ingen koll på detta med markarbeten så jag behöver er hjälp att luska ut hur man gör en bra uppfart som det går att köra bil på.

Tack på förhand !

Jag har gjort lite efterforskningar gällande det här med maximal lutning på en uppfart, och en rekommendation jag sett i diverse detaljplaner är ett förhållande på max 1:8.

Du skulle alltså behöva 24m horisontellt mätt för att komma upp 3m enligt den normen.

Påkörningsramperna till bildäck på en Stefafärja är enligt säker källa 8grader vilket motsvarar ett förhållande på ca: 7:1

Min infart är brantare än så men jag skulle uttnyttja varje meter du har för att göra en så flack stigning som möjligt. Vet ju inte var du bor men vintertid regn och branta sluttningar i kombination med kyla kan göra en infart synnerligen otrevlig.

Vad du ska ha för matrial för att bygga den beror på vad du har under den tilltänkta infarten. Är det hårt och stadigt så räcker 15 cm tex 0-18 krossgruss utmärkt

mats_o skrev:
Min infart är brantare än så men jag skulle uttnyttja varje meter du har för att göra en så flack stigning som möjligt. Vet ju inte var du bor men vintertid regn och branta sluttningar i kombination med kyla kan göra en infart synnerligen otrevlig.

Vad du ska ha för matrial för att bygga den beror på vad du har under den tilltänkta infarten. Är det hårt och stadigt så räcker 15 cm tex 0-18 krossgruss utmärkt
Jag bor i Sundsvall, så är är det snö på vintrarna, eller i vart fall is och regn..

Ja, vad underlaget består av vet ja inte riktigt, men jag tror att hela slänten är någon slags utfyllnad av schaktmassorna från när de byggde huset. Alltså är det nog mestadels jord och lera och dyligt. Jag tror inte att det är något berg där i allafall.

Hur stor bör man göra parkeringen ifall man vill ha plats med 2 bilar + kunna vända och köra osv, utan att det känns trångt ?

Tja jag är Njurundabo så klimatet får sägas vara likvärdigt :) (för icke lokalboende så ligger Njurunda två mil syd Sundsvall)

Mitt tips när det gäller storlekn är att du tar några pinnar och snören och märker ut din tilltänkta parkering. Provparkera nu och se hur det känns.

I brist på egen testyta så är grusplaner som tex den vid nordichallen bra att testa på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.