20 741 läst ·
8 svar
21k läst
8 svar
Förslag för att fästa flaggstång i berg?
Hej!
När jag läser om flaggstänger så föreslår de att man ska gräva ur en stooor grop och fylla med cement för att gjuta fast ett bottenfundament. Men vi kommer ju att bo på ett berg ... Andra förslag? Gjuta fast fundamentet ovanpå berget kanske? Om vi väljer rätt ställe kan vi kanske fylla med litet betong runtomkring också?
mvh fiddeli
När jag läser om flaggstänger så föreslår de att man ska gräva ur en stooor grop och fylla med cement för att gjuta fast ett bottenfundament. Men vi kommer ju att bo på ett berg ... Andra förslag? Gjuta fast fundamentet ovanpå berget kanske? Om vi väljer rätt ställe kan vi kanske fylla med litet betong runtomkring också?
mvh fiddeli
Jag bytte ut de medföljande elförzinkade gängstängerna till galvade och något längre(värt merkostnaden!).
Blottlade berget där stången skulle vara varefter jag tog fram bergborren med vilken jag borrade ca 40-50 cm djupa hål.
Efter rengöring av hålet pytsade i lite expanderbruk. Sänkte ner järnen med flaggstångsfästet påskruvat och justerade med lite träklossar så att denna låg i våg och på rätt avstånd.
Slutligen tog jag ett lite grövre avsågat gjutrör (ca 30 cm) som jag sedan gjorde en på gjutning med vanlig go betong som slutade några centimeter under fästet (fästet var vid denna manöver avskruvat).
På denna sitter idag en tolva som nog sitter fint i berget under min livstid...
Varning för elförzinkade gängstänger som rosten tar om man inte håller efter dem.
Innebär i sämsta fall omborrning om ett antal år :'(
Lycka till!
M.v.h Håkan
Blottlade berget där stången skulle vara varefter jag tog fram bergborren med vilken jag borrade ca 40-50 cm djupa hål.
Efter rengöring av hålet pytsade i lite expanderbruk. Sänkte ner järnen med flaggstångsfästet påskruvat och justerade med lite träklossar så att denna låg i våg och på rätt avstånd.
Slutligen tog jag ett lite grövre avsågat gjutrör (ca 30 cm) som jag sedan gjorde en på gjutning med vanlig go betong som slutade några centimeter under fästet (fästet var vid denna manöver avskruvat).
Varning för elförzinkade gängstänger som rosten tar om man inte håller efter dem.
Lycka till!
M.v.h Håkan
Det går också utmärkt att använda expanderbult, så slipper du använda bruk eller kemankare. Använd så grova bultar som är möjligt för flaggstången. Det räcker att borra ner ca 15 cm.
Min flaggstång kommer från Formenta, se http://www.formenta.se/formenta/iss.aspfiddeli skrev:
Lycka till med borrandet!
M.v.h Håkan
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 232 inlägg
Exakt så gjorde jag också...dessutom med en Formenta-flaggstång.Surfcruiser skrev:Jag bytte ut de medföljande elförzinkade gängstängerna till galvade och något längre(värt merkostnaden!).
Lycka till!
M.v.h Håkan
När jag gick på mellanstadiet så kom en gammal kommunalarbetare och monterade flaggstång framför skolan, han använde gasolbrännare för att smälta svavel i en burk, sedan hällde kan ner svavlet i borrhålen.
Han hostade och snorade så vi nästan trodde att han skulle dö, ändå försökte han övertyga oss ungar att detta var jättebra slemlösande metod om man var förkyld ;D
Han hostade och snorade så vi nästan trodde att han skulle dö, ändå försökte han övertyga oss ungar att detta var jättebra slemlösande metod om man var förkyld ;D
Klicka här för att svara