3 474 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Gjuta liten platta
Hallå
Har en farstukvist med betongplatta. Huset är byggt 1907 men tror att plattan för farstukvisten gjutits senare. Tänkte nu bygga in farstukvisten till en hall och blir då tvungen att bila bort hela plattan. Tänkte sedan gräva ned en bit, jämna till med grus och sedan lägga 30 cm cellplast + 10 cm betongplatta med golvvärme. Tänkte använda grundelement med cellplast i. Skulle gissa att jag hamnar ca 20 cm under mark med "grundmuren" och golvplan ca 20 cm ovan mark. Undrar nu om man kan räkna med att denna konstruktion håller eller riskerar jag sättningar? Vad behöver man i så fall göra för grundarbete?
Har en farstukvist med betongplatta. Huset är byggt 1907 men tror att plattan för farstukvisten gjutits senare. Tänkte nu bygga in farstukvisten till en hall och blir då tvungen att bila bort hela plattan. Tänkte sedan gräva ned en bit, jämna till med grus och sedan lägga 30 cm cellplast + 10 cm betongplatta med golvvärme. Tänkte använda grundelement med cellplast i. Skulle gissa att jag hamnar ca 20 cm under mark med "grundmuren" och golvplan ca 20 cm ovan mark. Undrar nu om man kan räkna med att denna konstruktion håller eller riskerar jag sättningar? Vad behöver man i så fall göra för grundarbete?
Är det ingen som har några åsikter??? Min stora fråga är ju igentligen "är det tillräckligt att gräva 20 cm ned i marken under en 1,5x3 m platta bredvid huset?". Har själv ingen erfarenhet av grundarbeten. För övrigt är huset byggt 1907, har en grund av sten och står på berg ca 1,5 meter under det aktuella stället. Kan dock vara lite trixigt att schakta bort ned till berget då det står en stödmur ca 1 m utanför farstukvisten och denna kommer garanterat rasa för minsta påfrestning 
Beror nog på vad du har för markförhållanden, tjälskjutandemark eller?
Du kan nog kosta på dig nån cm till i plattan också.
Du kan nog kosta på dig nån cm till i plattan också.
Klicka här för att svara