Grund & Markarbeten
gromit42x: Rensbrunnen i källaren brukar oftast höra till avloppet och är till för att man skall kunna komma åt att rensa rensa avloppsrören hela vägen ut mot gatan. I ditt fall så låter det dock som om rensluckan hör till dagvattensystemet. Antingen det eller så är dagvatten och avlopp sammankopplat någonstans. Kan du posta en skiss så man ser hur det hänger ihop? Hursomhelst. Jag antar att
Fuktkalle: Ett hett tips vad gäller krypgrunder är att göra en variant som kallas för varmgrund, mura upp grunden låt bli att sätta in några ventiler, isolera marken med 2 lager cellplast á 50 mm med en mellanliggande åldersbeständig plast, styr sedan klimatet med en kondensavfuktare, det man kan göra för att ytterligare säkra klimatet är att även klä in grundmuren med cellplast. Detta har
JanneT5: Vet inte men detta är mina siffror. Kanske går att räkna om? http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13617/0#0
Agnes5: Vi byggde vårt hus själva för tjugoåtta år sedan, så det fanns ingen annan än oss själva inblandade. Däremot tog vi kontakt med husleverantören - det var ju ett monteringsfärdigt hus - och berättade för honom att vi skulle åtgärda grunden för en halv miljon. De låtsades som om det regnade och först efter ett par påminnelser hörde de av sig och sa att detta var en vedertagen
ylven: Om ni är flera att bjuda på fastigheten så är det ju svårt att ställa alltför stora krav innan, men om ni har möjlighet, begär att ägaren tar upp ett hål så att ni kan besikta grunden, exv centralt i huset, där problemen skulle kunna finnas. Om ni är många som bjuder och fastighetsägaren är motsträvig, skriv in i kontraktet att ni har rätt till avdrag för ev reparationer av
krankillen: Gjöt platta till garage i två våningar i oktober. Vi var tvungna att vänta i 2 H innan de kom efter utsatt tid. gjutningen var klar kl 15 fredag. Vi skulle stålglätta ytan för att få en jämn och bra yta. Stålglättningen kunde först påbörjas kl 16 Söndag. 49H för att få en yta som gick att gå på! Detta medförde att vi ej kunde jämna ut ytan utan måste flytspackla. Men ändå
lastkaj: Ni borrar helt enkelt ett antal hål i den befintliga grunden. Dessa fäster ni med cementpasta i grunderna. Gör detta på cc 60 avstånd. Det finns alltid en risk att det sätter sig, svårt att göra något för att garantera att det inte gör det.
GustavW: Såg på biobränsletråden att ni planerade en murspis. Vikten är ett par hundra kilo och det fixar en 10cm platta utan bekymmer (jmf med två personer på stol, det klarar den.) Skorstenen däremot är tyngre om ni inte tar en i plåt. Kolla http://www.thermisol.se, deras grundbroschyr. Där står mycket nyttigt!
Mofasa: Hej.. Jag har några frågor, som jag innerligt någon i forumet kan svara på! Jag undrar och är intresserad av att borra en brunn..Hur går jag tillväga?Vad behöver jag?Sen när jag har gjort det, hur sprider jag vattnet vidare till själva landskapet..(Vill nämligen börja med jordbruk) OBS! Detta gäller inte här i Sverige! Hoppas det inte var några besvärliga frågor! Mvh//Mofasa :)
ylven: Jag vill komplettera med en siffra om man vill ha utvändig isolering på källaren, då halkar siffran upp till mellan 1900 och 2000 kronor per löpmeter. (Jag undrar om det inte är jag som är upphov till siffran 1500 också, vilket var en siffra som vår säljare hade fått fram = möjligen kompispris) Vi valde iaf att dränera om hela källaren med utvändiga isolerskivor (jackodren) och det
stonelink: Är det trädäck?ligger trallen längs med huset?Isåfall är det ju bara till att skruva upp de nödvändigaste och handgräva den lille biten ;)Det är det definitivt värt!KOM igen nu för fasen.dig,dig dig ;D MVH Stone
Mannesson: Frågan är väl om det kan räknas som ett dolt fel då man har följande förutsättningar innan köpet: Huset är byggt på 70-talet Det är byggt på betongplatta. D v s du köper ett hus med en känd riskkonstruktion. Som jag ser det bör du räkna med att det är en fel/riskkonstruktion, så ta med det i din beräkning när du lägger bud på huset. Hade också sett till att få göra
spocks_beard: Jag fick en historia berättad av en vän som såg en dränering utföras på en tomt bredvid sin mor. Kort förklarat (så mkt. jag kommer ihåg) så kom det en högtrycks-spolbil, en kille skar i marken en bit ifrån husgrunden, sen åkte han hem. Nästa dag kom en annan gube med en sugbil som sög upp jord, sten mm. sen åkte han hem. Sen kom en annan gube som spikade platon & isolering
stonelink: Håller med,men jag gav henne oxå adresser där hon kunde titta på alternativ.Finns massor av fina stödmurar,men som sagt limma alltid .Vidare är det ju inte lämpligt att lägga större naturstenar som stöd,utan isåfall bygga en kallmur av natursten vilket isåfall kräver en viss vana.Man måste se till att få det tätt mellan mur och stödyta (gräsmatta,plattgång osv) Köper man sen
brma: Talade med min KA och han sa det var OK. Det var dräneringsgrus av samma typ som i marken under, därav tyckte han det till och med var bättre då det inte skulle vara risk för blandning av materialtyper. Tackar för synpunkterna och infon Habbe!
ByggPutte: Du kan ju gjuta upp med eps=betong med frigolit kulor och kort tork tid. Eller leca kulor med liten inlandning av snabbtorkande betong typ abs 319 eller 318. Båda får en isolerande effekt. Jag skulle ha plast i botten men det är ju jag 8-). Mvh Putte
ornet: Det är väl närvaron eller frånvaron av fallet på plattan fram till portkanten som till slut avgör åt vilket håll vattnet tar och i tillägg mängden vatten beroende på hur mycket platta som ligger utanför porten. Gjorde själv inte i ordning något fall på min platta men tänker antingen bila ur och gjuta nytt med eventuellt kantjärn eller slipa. Har inte bestämt mig ännu.
Magnus_14: Jag säger bara läget, läger och åter läget .....allt annat kan man ändra och laga. En sommarkåk från 1900 ser ut så där. Jag hade slagit till ...... :P Finns en jättebra gratis 5-poängs kurs på KTH som heter "fukt i Byggnader" som jag vill rekomendera dig att gå om du har högskolebehörighet. Där lär du dig hur du ska göra och vad du ska tänka på när du fixar din kåk. ;) //
Magnus_14: Hej Finansvalpen! Inga problem att gå ut där du beskriver det med en bandgåande minigrävare. Jag har kör mycket grävmaskin 1.5 - 40ton. Är det riktigt sankt så lägger du bara ut bra massor framför dig där du ska köra. Rådet är att ta en kille med maskin som fixar det där på nå´n timme medans du och barnen sitter i stugvärmen och tittar på ;) // Mange
fiddeli: Hej! Nu har vår KA kollat, inga problem säger han!! mvh fiddeli
Varulf: Hej! Jag har funderat över detta att dränera en källarvägg som har gränsar mot en utbyggnad. Jag var och kollade på ett hus för snart två år sen som just detta var aktuellt på. Hur går man tillväga eller går det ens utan att plattan rasar på en eller får allvarliga sättningskador efteråt. Det lutar även mot att jag ska bygga ut mitt hus och då vill jag ha en platta eftersom att
pandy: Det gäller faktiskt alla väggar, de slutar precis under golvet. Vet inte riktigt vad risken skulle vara att ta bort sista biten också men det bara känns bättre att lämna den kvar. Kanske håller den lera och småsten lite mera på plats. Är det något problem med att gjuta den nya plattan mot det gamla golvet. Om man då fyller på någon extra centimeter över det så får man en jämnt
zankan: [citat] För att tvinga betong till uttorkning är ju bland det listigaste men kan göra;-) Plasttricket funkar men är knappast vetenskapligt. Torktiden går att styra genom normal temperatur (20) och hyffsat RF inomhus. Samt god ventilation.....
Poggan: Btw, så har jag i helgen målat våran yttervägg med deksoplast, kanonfint blev det! Bruten till det beige hållet oxo! ;)
fialottabus: Hej Jag undrar om ni pratat med besiktningsmannen om hur man skulle kunna lösa detta? Han har säkert svar på både detta och på vad det ungefärligen kan kosta. Det brukar vara bra att tala med besiktningsmannen!! /f
bonnier: Betingelser för mögel etc sägs vara goda om rel.fuktighet ligger över 70%. Att det är lägre rf när det är kallt stämmer, under vintertid så brukar problemen med hög fukthalt i grunder vara minimal, för att accelerera under vår/sommar när det är varmare ute än under ditt hus. Att stänga alla ventiler enbart är nog kanske inte en helt lyckad lösning för du kommer ju alltid att